Project information
Spánkové poruchy u dětí s autismem: hodnocení limitované polysomnografie

Project Identification
MUNI/A/1425/2021
Project Period
1/2022 - 12/2022
Investor / Pogramme / Project type
Masaryk University
MU Faculty or unit
Faculty of Medicine

Úvod: Poruchy autistického spektra se řadí mezi neurovývojová onemocnění projevující se poruchami v komunikaci, sociální interakci a repetitivními prvky v chování. Prevalence se aktuálně odhaduje mezi 1-2% dětí s rostoucím trendem. Až 80% dětí s PAS trpí poruchami spánku ve srovnání s 20-30% normálně se vyvíjejících dětí. Spánek, a to převážně jeho hluboká stádia, je zásadní pro kortikální maturaci. Je nezbytný pro neuroplasticitu, vývoj kognitivních funkcí a konsolidaci paměťových stop nezbytných v procesu učení. Předpokládá se, že SWA v průběhu hlubokých spánkových stádií může být elektrofyziologickým markerem kortikální maturace, která je u dětí s PAS atypická v důsledku odlišností v talamokortikálních okruzích.

Cíle: Primárním cílem projektu je mapování spánkových poruch u dětí s poruchou autistického spektra a hodnocení kvality života rodičů těchto dětí ve srovnání se zdravými kontrolami. Sekundárním cílem bude hodnocení limitované polysomnografie a zastoupení jednotlivých spánkových stádií u dětí s PAS ve srovnání s neurotypickými dětmi.

Metody: Do studie budou zapojeny děti s PAS ve věku 3-6 let a 7-12 let s potvrzenou poruchou spánku (spánkovými škálami CSHQ, MSPSQ). Jako kontrola bude použita věkově i pohlavím shodná skupina neurotypicky se vyvíjejících dětí. Oběma skupinám bude provedena limitovaná PSG se spektrální a frekvenční analýzou.

Závěr: Zjištění poruchy spánku u dětí s PAS je zásadní v terapeutickém managementu s cílem zvýšit kvalitu života těchto dětí a jejich blízkých. Patofyziologie poruch spánku je u dětí s PAS komplexní, předpokládáme, že porušená spánková architektonika může ovlivňovat neuropsychologický outocome dětí s PAS.

Publications

Total number of publications: 1


You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info

By clicking “Accept Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Cookie Settings

Necessary Only Accept Cookies