Stanovení koncentrace celkové bílkoviny v moči s pozitivní Bence Jonesovou bílkovinou

TICHÝ M. MAISNAR Vladimír STULÍK J. VÁVROVÁ J. FRIEDECKÝ B. PALIČKA V. ŠPIRKOVÁ J. ŽALOUDKOVÁ L. HERNYCHOVÁ L. SPÁČILOVÁ J. BÜCHLER Tomáš HÁJEK Roman

Rok publikování 2009
Časopis / Zdroj Klinická biochemie a metabolismus

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova Bence Jones protein;proteinuria; immunoglobulins; free light chains;monoclonal gammopathies
Popis Cíl: V rámci externí kontroly kvality SEKK, Gamapatie GP2/08 obdrželo 64 českých klinických laboratoři a 15 slovenských laboratoři vzorek moči od nemocné mnohočetným myelomem s Bence Jonesovou bílkovinou typu lambda. Metody: Laboratoře provedly typizaci paraproteinu v moči imunofixací a stanoveni celkové koncentrace bílkoviny v moči různými metodami, především turbidimetrii, metodou s pyrogallovou červeni a s biuretovým činidlem. Výsledky: Získané výsledky byly významně rozdílné. Metodou vysokorozlišovací dvourozměrné elektroforézy s následným westernblottingem byly ve zkoumané moči prokázány především fragmenty lehkých řetězců lambda o molekulové hmotnosti 12 000 Da. Závěr: Stanoveni koncentrace celkové bílkoviny v moči je z různých důvodů poměrně obtížné. Tato skutečnost je ještě zvýrazněna při přítomnosti fragmentů Bence Jonesovy bílkoviny v moči, jak prokázala i tato práce.