Proteomic and bioinformatic analysis of iron- and sulfur-oxidizing Acidithiobacillus ferrooxidans using immobilized pH gradients and mass spectrometry

Název česky Proteomová a bioinformatická analýza bakterie Acidithiobacillus ferrooxidans rostlé na železe a síře pomocí mobilizovaných pH gradientů a hmotnostní spektrometrie

BOUCHAL Pavel ZDRÁHAL Zbyněk HELÁNOVÁ Šárka JANICZEK Oldřich HALLBERG Kevin B. MANDL Martin

Rok publikování 2006
Časopis / Zdroj Proteomics

www
Obor Biochemie
Klíčová slova Acidithiobacilus ferrooxidans; Iron oxidation; Protein reduction; Proteome; Sulfur oxidation
Popis Byla provedena komparativní analýza proteinového složení buněk bakterie Acidithiobacillus ferrooxidans rostlých na elementární síře a na železe. Byl přitom použit nově optimalizovaný protokol využívající imobilizované pH gradienty, vylepšenou redukci proteinů, identifikaci proteinů hmotnostní spektrometrií a kompletní genomovou informaci. Tento přístup vedl ke zobrazení více než 1300 proteinů v širokém a bazickém rozsahu pH, což představuje nejlepší současné rozlišení proteomu A. ferrooxidans. Komparativní obrazová analýza potvrdila, že proteom byl výrazně ovlivněn typem růstu a vedla k identifikaci mnoha fyziologicky významných proteinů. Patří mezi ně sulfátadenylyltranferasa a sulfiddehydrogenasa, které jsou zapojeny do asimilace síranů a metabolismu sulfidů. Další identifikované proteiny jsou zapojeny do důležitých procesů jako sorpce buněk k růstovému substrátu a transport elektronů. Byla rovněž pozorována výrazná komigrace transportních proteinů pro fosfátové a síranové ionty.