Informace o projektu
Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
- Kód projektu
- GAP407/12/0432
- Období řešení
- 1/2012 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- učení se cizímu jazyku, strategie učení, sekvence strategií, shluky strategií, řečové dovednosti, výsledky vzdělávání
Projekt vychází z analýzy problémů učení se cizímu jazyku a jazykového vzdělávání ve školních podmínkách.
Mnoho žáků nedosahuje očekávané jazykové úrovně i po mnoha letech učení. Důvodem může být kvalita
výuky, ale také procesy učení žáků. Více než dvě třetiny žáků vykazují rezervy v dovednosti učit se cizí
jazyk a v používání strategií učení. Projekt navazuje na současný stav poznání v oblasti strategií učení, kdy
se zdůrazňuje, že se strategie nevyskytují izolovaně, nýbrž v sekvencích a shlucích, které je třeba popsat.
Ústřední roli při učení hraje nejen skála používaných strategií, ale především souhra a kvalita jejich používání
v kontextu dalších proměnných, jako je motivace nebo styl učení. Ve světovém měřítku nebyly dosud sekvence
a shluky strategií podrobněji zkoumány. Cílem projektu je 1) uvést koncept sekvencí a shluků strategií do
českého prostředí, 2) zjistit typické sekvence a shluky strategií učení se cizímu jazyku a jejich vazbu na
úspěšnost řešení jazykových situací, 3) popsat vztah strategií a dosahovaných výsledků v cizím jazyce u žáků na konci povinného vzdělávání.
Publikace
Počet publikací: 36
2014
-
An Integrated Mixed Methods Research Design: Example of the Project Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Clusters and Sequences of Foreign Language Learning Strategies in Reading, Writing, Speaking and Listening in their Relation to Achievement
Rok: 2014, druh: Konferenční abstrakty
-
Clusters and Sequences of Foreign Language Learning Strategies in Reading, Writing, Speaking and Listening in their Relation to Achievement
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Evaluační zprávy pro školy: Výsledky žáků v angličtině na konci základního vzdělávání
Rok: 2014, druh: Účelové publikace
-
Foreign Language Learning Strategies: Learner Strategy Use and Teacher Strategy Support
Rok: 2014, druh: Konferenční abstrakty
-
Mnohojazyčnost jako dílčí cíl výuky cizích jazyků a možnosti její podpory
Pedagogická orientace, rok: 2014, ročník: roč. 24, vydání: 3, DOI
-
Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: problém operacionalizace a měření?
Studia paedagogica, rok: 2014, ročník: 19, vydání: 3, DOI
-
Strategie učení: Ukázka designu výzkumu, technik sběru a analýzy dat
Rok: 2014, druh: Vyžádané přednášky
-
Typické sekvence a shluky žákovských strategií na konci základního vzdělávání ve vazbě na úspěšnost řešení jazykových úloh KET
Rok: 2014, druh: Konferenční abstrakty
-
Typické sekvence a shluky žákovských strategií na konci základního vzdělávání ve vazbě na úspěšnost řešení jazykových úloh KET
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích