Informace o projektu
Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence
(RKK)
- Kód projektu
- MUNI/A/1024/2010
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
- Mgr. et Mgr. Marie Čechová
- Mgr. Michaela Čermáková, DiS.
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
- Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
- Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
- Mgr. Radka Minaříková
- Mgr. Tomáš Mohapl Doležal
- Mgr. Martin Novák
- Mgr. Gabriela Oaklandová
- PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
- Mgr. Kateřina Pěčková
- Mgr. Lucie Pištěková
- Mgr. Petr Pivoda
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
- Mgr. Ivana Procházková
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
- doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
- Mgr. Magdalena Švandová
- Mgr. Patrik Vacek
- Mgr. Antonín Václavík, Ph.D.
- Mgr. Gabriela Věchtová
- Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D.
- Klíčová slova
- Klíčové kompetence, školská reforma, kooperace, participace, konsekvence
Rozvoj klíčových kompetencí žáků a studentů je základním prvkem současné školské reformy. Nezbytným předpokladem pro realizaci tohoto procesu je adekvátní pregraduální příprava učitelů, kteří by měli být schopni proces rozvoje klíčových kompetencí u svých žáků iniciovat
a cílevědomě rozvíjet.
Předkládaný projekt Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence volně navazuje
na předchozí kolektivní projekt nazvaný Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání, který představoval první fázi výzkumu problematiky v rámci společného badatelského úsilí doktorandů i akademických pracovníků.
Poučeni pozitivní zkušeností ze spolupráce doktorských studentů a učitelů z první etapy řešení tohoto typu výzkumného úkolu, budeme ve druhém roce řešení problematiky klíčových kompetencí akcentovat ty výzkumné otázky, které sledují uplatňování adekvátních metodických postupů v přípravě budoucích učitelů a jejich důsledky pro školní praxi. Stranou našeho badatelského zájmu nezůstanou ani podoby participace žáků a učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí – takto jedné z nejdůležitějších součástí reformy české školy.
Výsledky
Projekt Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence (MUNI /A / 1024 / 2010) za účasti 19 doktorských studentů a 8 učitelů dále rozvinul a prohloubil výzkum závažné a vysoce aktuální problematiky s využitím multidisciplinárního přístupu a pestré škály metodologických postupů (včetně rigorózních empirických šetření), které systematicky přezkoumávají složitě strukturovanou problematiku kompetencí ve vzdělávání.
Publikace
Počet publikací: 36
2013
-
Fit For A Stream: Haute-couture přehlídky na YouTube
Rok: 2013, druh: Popularizační texty
2012
-
Co nového přinesl do škol Rámcový vzdělávací program - Dramatická výchova ve školních vzdělávacích programech
Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů - XI. ročník mezinárodní studentské vědecké konference a metodologický seminář, rok: 2012
2011
-
Ausbildungswesen auf Grundschule
Rok: 2011, vydání: První vydání, počet stran: 133 s.
-
Herní gramotnost jako specifická kompetence: Stručně k výzkumné relevanci aktuální problematiky
Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence. 1. díl., rok: 2011
-
K problému teorie a praxe v pedagogice
Pedagogická orientace, rok: 2011, ročník: 21, vydání: 3
-
K procesuálním aspektům přípravy budoucích učitelů na kooperaci s rodiči žáků
Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence. 2. Díl. Sborník příspěvků z pracovního semináře, který se konal dne 12. října 2011 na PedF MU, rok: 2011
-
Kompetence učitele - problémy studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ během pedagogické praxe
Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence 1. díl., rok: 2011
-
Komunikační kompetence učitele a metoda hodnocení portfolia. Referát na konferenci
Rok: 2011, druh: Další prezentace na konferencích
-
Kooperace a participace jako součást klíčových kompetencí absolventa PdF MU
Kooperace, participace, konsekvence, rok: 2011
-
Kooperace a participace pomocí metod DV
Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence 1. díl, rok: 2011