Odlišení kmenů druhu Lactobacillus helveticus od fylogeneticky příbuzných druhů Lactobacillus delbrueckii a Lactobacillus acidophilus pomocí biochemických testů a molekulárně genetických metod.

DRÁB Vladimír KLEČACKÁ Jana SEDLÁČEK Ivo ŠVEC Pavel VILÍMKOVÁ Miroslava

Rok publikování 2008
Časopis / Zdroj Mlékařské listy-Zpravodaj

Obor Mikrobiologie, virologie
Klíčová slova Lactobacillus helveticus; Lactobacillus delbrueckii; Lactobacillus acidophilus; biotyping; genotyping
Popis Celkem 41 kmenů termofilních laktobacilů uložených ve Sbírce mlékárenských mikroorganismů Laktoflora (CCDM) a využívaných v mlékárenském průmyslu převážně pro výrobu sýrů a jogurtů bylo identifikováno pomocí kombinace biochemických (API 50 CH) a genotypových metod (druhově specifická PCR pro L. helveticus, ribotypizace). Biochemická identifikace pomocí komerční soupravy API 50 CH neumožnila spolehlivé rozlišení L. helveticus od L. delbrueckii a komplexu L. acidophilus. Druhově specifická PCR pro L. helveticus byla pozitivní pro 30 analyzovaných kmenů. Vzhledem k detekci specifických PCR produktů také u kmene L. gallinarum CCM 4383T (fylogeneticky blízce příbuzný druh), bylo zařazení kmenů do druhu L. helveticus ověřeno ribotypizací s restrikčním enzymem EcoRI. Ribotypizací bylo potvrzeno zařazení kmenů do druhu L. helveticus. Další 4 kmeny byly zařazeny do druhu L. delbrueckii. Celkem 7 kmenů nebylo možné pomocí použitých metod taxonomicky zařadit.