Akceptace dítěte s postižením: prožitek zármutku a adaptace rodičů

Varování

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

VANČURA Jan

Rok publikování 2006
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Psychológia a patopsychológia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova Disability; family; posttraumatic growth; acceptation of unfavorable reality.
Popis Příspěvek se zabývá úvodní fází procesu akceptace dítěte s postižením ze strany rodičů. Dynamika uvedeného procesu je nahlížena z obecného hlediska, bez specifikace postižení. Text zdůrazňuje význam emocionálního kontextu interakce rodiče a dítěte, který je negativně ovlivněn nepříznivou skutečností postižení dítěte. Naznačuje důsledky, jaké má pro vývoj dítěte dosažená adaptace rodiče. Rodiče prožívají postižení svého dítěte jako ztrátu a traumatizující zkušenost. Pro jejich úspěšné projití tzv. "uzdravující sekvencí" potřebují plně vyjádřit a prožít své emoce. K tomu může dojít v dialogu, ve kterém odborník nebo někdo z blízkých potvrdí rodičům závažnost prožívané ztráty. Pokud rodiče nemají prostor pro toto zpracování vlastních prožitků, budou pravděpodobně prožívat svůj zármutek chronicky, na nevědomé úrovni. Jiným důležitým aspektem vyrovnání se s nepříznivou skutečností je nalezení (znovu utvoření) smyslu ve své konkrétní situaci. Tento aspekt uvažovaného procesu hraje významnou roli v procesu akceptace dítěte s postižením a současně je klíčem k získání pozitivního zisku plynoucího ze zvládnutí náročné situace. Pokud rodiče úspěšně projdou fázemi procesu akceptace postižení dítěte a přijmou "roli rodiče postiženého dítěte"(Matějček, 2001), vytváří tak nejlepší možné podmínky pro další život svého dítěte.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info