„Gražiausi kriškščioniškos meilės artimui paminklai“ – XIX a. Vilniaus laikraščių pranešimai apie miesto vaikų globos įstaigas

Varování

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky "Nejkrásnější památky křesťanské lásky" - oznámení Vilniuských novin 19. st. o ústavech péče o děti
Autoři

BERESNEVIČIÚTE NOSALOVA Halina

Rok publikování 2021
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Do poloviny devatenáctého století novinové články o filantropických nebo charitativních akcích byly vzácnou příležitosti pro obyvatele měst středovýchodní Evropy, aby se ukázaly veřejně v novinách. Bylo to taktéž příležitost pro propagaci nových hodnot, jako sociální integrace, náboženská tolerance či meritokratické pojetí elity. Tento konferenční příspěvek analyzoval diskurz Vilniuských novin pravě v tomto aspektu a srovnával ho s obdobným diskurzem provinčních novin habsburské říše. Kolem poloviny století, Vilnius, jako i mnohé jiné hlavní města středovýchodní Evropy, byl zachvácen módou zakládání ústavů pro ohrožené děti. Kvůli politické situace po povstání r. 1831, vilniuské elity již nebyly schopné konkurovat střední Evropě ve vývoji moderních filantropických ústavů, které by se zaměřovaly na výchovu děti se speciálními postiženími či potřebami. Vilniuský filantropický diskurz reflektoval archaičtější sklon k charitě - tj. vybízel k zajištění jídla a střechy nad hlavou, k poskytnutí výchovy v rámci původního stavu a k vyučení práce, která by zajistila živobytí. Historiografie o péči o ohrožené děti v Litvě v 19. st. obvykle zdůrazňuje, že carská vláda do této oblasti zasahovala hlavně s cílem zajistit pravoslavnou výchovu pro opuštěné dětí neujasněného původu a dále také šířit pravoslaví. Příspěvek přímo nepolemizoval s touto tézi, jen ukazoval, že soudobé reportáže vilniuských novin o podpoře k útulkům pro děti minimálně do r. 1863 zobrazovaly tradiční sklon obyvatel měst se sdružovat do konfesně pestrých spolků a tím pádem podporovaly spíše náboženskou toleranci, která by překonávala konfesní bariéry ve jménu humanistických cílů, než pravoslaví.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info