Testing of Intellectual Abilities in Various Sociocultural Environments
Název česky | Testování inteligence v různých socio-kulturních prostředích |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociální pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | test of intelligence; cognitive abilities; fluid intelligence; culture relevant test; dynamic testing; socially disadvantaged environment |
Popis | Studie se zabývá možnostmi spravedlivého testování intelektových schopností v kontextu různých sociokulturních prostředí. Zabývá se dějinami testování a zneužitím testových výsledků k diskriminaci různých skupin. Na příkladech konkrétních položek z aktuálně používaných testů WISC ukazuje, jak prostředí ovlivňuje testový výsledek. Dále představuje čtyři modely vztahu mezi inteligencí a jejími měřicími nástroji v odlišných sociokulturních prostředích. V poslední části studie představujeme návrhy, jak by se mohlo psychologické testování vyvíjet, aby bylo opravdu spravedlivé a tudíž široce využitelné. Zmiňujeme různé cesty ke kulturně adekvátním testům s důrazem na principy dynamické diagnostiky. |
Související projekty: |