Informace o projektu
Zvyšování studijních a profesních perspektiv dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí
(Integrace znevýhodněných skupin)
- Kód projektu
- CZ.1.07/1.2.00/08.0118
- Období řešení
- 1/2010 - 12/2012
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (VK)
- 1.2. Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Hlavním cílem projektu je rozvoj vzdělávacích perspektiv dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí,
zejména dětí romské národnosti a dětí migrujících cizinců, prostřednictvím komplexního vzdělávacího modulu
zaměřeného na oblast edukace.
Mezi výrazné aktivizující mechanismy z oblasti vzdělávání, nabízející šanci dětem a mladým lidem ze sociálně
znevýhodněného prostředí patří edukativní strategie zahrnující profesi asistenta pedagoga, dále jsou to přípravné
třídy, programy doučování a přípravy na výuku, volnočasové aktivity, aktivizační programy pro dospělé, nulté
ročníky připravující frekventanty na střední a vysokou školu a v neposlední řadě úsilí některých skupin nebo
spíše jednotlivců o zařazení romského jazyka, romologie a romistiky do vzdělávání.
Dílčí cíle zahrnují snahu:
- o zkvalitňování přípravy pedagogů, kteří pracují se sociálně znevýhodněnou mládeží, jedná se o různé
vzdělávací kurzy určené asistentům pedagoga a pedagogickým pracovníkům
- o zvyšování školní úspěšnosti dětí prostřednictvím programu Domácí učitel
- o zvyšování počítačové gramotnosti sociálně znevýhodněných skupin
- o vytváření tolerantního prostřední bez předsudků prostřednictvím multikulturní výchovy aplikované do
základních škol
- o respektování kulturní odlišnosti Romů prostřednictvím kurzů romštiny, romologie a romistiky
- o zvyšování studijních perspektiv dospívajících prostřednictvím poradenského servisu k edukaci
- prostřednictvím volnočasové pedagogiky umocňovat rozvoj dětí a mládeže směrem ke vzdělávání
- o podporu dalšího vzdělávání dětí a mladých lidí prostřednictvím kurzů na přípravu na přijímací zkoušky na SŠ
a VŠ a na další studium
Komplexní modul zahrnuje nově vytvořené a inovované vzdělávací programy určené široké skupině sociálně
znevýhodněné populace.
Publikace
Počet publikací: 7
2012
-
Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu
Rok: 2012, druh: Editorství tématického sborníku
-
Doučování romských dětí z pohledu studentů Masarykovy univerzity
Prevence, rok: 2012, ročník: roč. 9, vydání: č. 6
-
Kompendium multikulturní výchovy
Rok: 2012, druh: Učební texty, pomůcky
-
Náročná situace asistenta pedagoga v prostředí školy
Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu, rok: 2012, počet stran: 31 s.
-
Předsudky a diskriminace vůči romské menšině v postojích studentů pedagogické fakulty
Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu, vydání: Vyd. 1, rok: 2012, počet stran: 17 s.
-
Romský jazyk z pohledu vysokoškolských studentů
Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu, rok: 2012, počet stran: 11 s.
2011
-
Setkání asistentů pedagoga a jejich příznivců
Rok: 2011, druh: Uspořádání workshopu