Informace o projektu
Zavedení postgraduálního studia Aplikované behaviorální analýzy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity pro využití k práci s dětmi s poruchou autistického spektra V
(ABA)
- Kód projektu
- 28246/2020-1
- Období řešení
- 5/2020 - 12/2020
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Fond vzdělávací politiky ukazatel F
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Aplikovaná behaviorální analýza se zabývá funkčním vztahem mezi prostředím a lidským chováním. Na základě podrobné analýzy zjišťuje, proč určité chování vzniká a jak je možné jej modifikovat. Pomocí metodologie ABA se následně eliminuje nežádoucí chování, děti se učí novým dovednostem, posiluje se adaptace, sebeobsluha, zlepšuje komunikace a sociální interakce. Přestože se jedná o jednu z nejúčinnějších strategií učení u žáků s poruchami autistického spektra (PAS), není v současnosti v ČR používána a neexistuje ani systém přípravy odborníků, kteří by působili ve školách, školských zařízeních, při logopedické intervenci, v rámci rané péče a dalších organizacích poskytujících podporu dětem s PAS. Finanční prostředky budou využity na aktivity směřující k vybudování uceleného systému postgraduálního vzdělávání v ABA formou celoživotního vzdělávání (CŽV), včetně supervidované praxe. Teoretická část studia bude zahrnovat 315 hodin přímé výuky a praktická část 1500 hodin praxe se supervizí. Bez podpory projektu MŠMT by nebylo možné systém vybudovat z prostředků VŠ či plateb studentů a pedagogických pracovníků.