Informace o projektu
Využívání terénní výuky na ZŠ jako specifické výukové strategie
- Kód projektu
- MUNI/A/0946/2015
- Období řešení
- 1/2016 - 12/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
- Mgr. Radek Durna
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
- Mgr. Adam Koníček
- Mgr. Jiří Říha
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
- Mgr. Kateřina Ševčíková
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
- Mgr. Libor Trtek
Terénní výuka je forma, která je už dlouhá léta považována za velmi silnou výukovou strategii pro pochopení dnešního světa. Je specifická pro řadu přírodovědných i společenskovědních disciplín, zcela zásadní a nepostradatelná je pak pro geografické či biologické vzdělávání. CÍLEM projektu specifického výzkumu je zjištění, jak je tato výuková forma ve všech svých formách využívána na 1. a 2. stupni ZŠ. Tohoto zjištění bude dosáhnuto pomocí dotazníkového šetření a řízených rozhovorů.
Téma vychází z aktuálně zpracovávaných disertačních prací studentů doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika, který je realizován na Pedagogické fakultě MU, přičemž ke zpracování tématu se přistupuje jak z pohledu obecné pedagogiky, tak i oborových didaktik. V tomto ohledu navazuje projekt specifického výzkumu na výzkumné sondy katedry geografie, biologie a tělesné výchovy, které byly zaměřeny do oblasti výzkumu oborové didaktiky zmíněných předmětů (Hofmann a kol. 2011; Knecht, Hofmann 2013). Řešení je relevantní v rovině aplikovaného výzkumu a spadá až do evaluace současné kurikulární reformy v České republice, pro kterou mohou být výsledky projektu potenciálně využitelné.
Publikace
Počet publikací: 15
2019
-
Outdoor education in Geography: A specific education strategy
Rok: 2019, vydání: Vyd. 1., počet stran: 198 s.
-
Outdoor Education in Geography: A Specific Educational Strategy
Rok: 2019, vydání: 1., elektronické vyd., počet stran: 198 s.
2017
-
Geography Curriculum in Czechia: Challenging Opportunities
Current Topics in Czech and Central European Geography Education, vydání: 1. vyd., rok: 2017, počet stran: 18 s.
2016
-
Analýza školních vzdělávacích programů ve vztahu k terénní výuce
Rok: 2016, druh: Konferenční abstrakty
-
Analýza školních vzdělávacích programů ve vztahu k terénní výuce
Sborník příspěvků Výroční konference České geografické společnosti Geografické myšlení jako aktuální společenská výzva, rok: 2016
-
DOPRAVNÍ PREFERENCE ŽÁKŮ DRUHÉHO STUPNĚ ZÁKLADNÍCH ŠKOL NA ÚZEMÍ BRNA
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Oborová didaktika má zelenou
Rok: 2016, druh: Vyžádané přednášky
-
Realizace terénní výuky očima učitelů
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Realizace terénní výuky očima učitelů
Geografické informácie 20(2), rok: 2016
-
Regionální princip jako integrující téma v přípravě studentů učitelství pro 1. stupeň
Inovácie a trendy v prírodovednom vzdělavaní, rok: 2016