Na začátku byla vize vedení Masarykovy univerzity a její Lékařské fakulty. Mít nejmodernější simulační centrum v Evropě, které by ukázalo, že se dá medicína učit jinak. I proto vznikla v Univerzitním kampusu Masarykovy univerzity v Brně-Bohunicích za více než miliardu korun nemocnice bez pacientů, ale vybavená naprosto reálnými přístroji a kulisami pro podporu moderních výukových metod ve vzdělávání zdravotníků. Cílem bylo efektivním způsobem vychovat novou generaci lékařů, kteří budou po ukončení studia připraveni takřka na všechno. „Byl to odvážný projekt, jehož cílem nebylo okopírovat už existující simulační centra v Evropě nebo na světě. Měli jsme cíl dosáhnout implementace simulační medicíny do všech částí vzdělávání budoucích lékařů, a to se prakticky povedlo už teď. Podařilo se to však jen díky týmu lidí, kteří do SIMU vložili své znalosti, schopnosti, energii, vášeň a vytrvalost. Jen díky nim zde můžeme teď být a držet prst na tepu evoluce výuky medicíny v České republice,“ říká rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš.
Simulační centrum Lékařské fakulty Masarykovy univerzity je rozprostřeno na ploše 8 tisíc m² a tvoří ho dvě podzemní a pět nadzemních pater. Studenti mají k dispozici také heliport, operační sály, porodní sál, jednotky intenzivní péče, standardní pokoje, přes dvě stě lektorů a přes tisíc simulátorů, přičemž jen na oddělení zubního lékařství se nachází 70 simulátorů s plně vybavenými přístroji. Komplexnost a modernost SIMU už ocenily v rámci svých návštěv osobnosti jako prezident SESAMu (Society for Simulation in Europe) Mark Lazarovici, světoznámý plastický chirurg Bohdan Pomahač či předseda Vlády České republiky Petr Fiala. „Jako premiér mám radost, že v České republice vznikají excelentní pracoviště, která sklízejí uznání nejen v Evropě, ale i ve světě. Ještě více mne těší, když se na SIMU podívám očima emeritního rektora Masarykovy univerzity a člověka, který se v Brně narodil. Investice do vzdělávání jsou naprosto zásadní pro rozvoj naší společnosti. Jen díky nim se můžeme neustále posouvat dopředu.“
Už první čtyři semestry výuky ukázaly, že SIMU předčilo původní očekávání, a to v kvalitě i objemu. Např. v absolutním počtu unikátních studentů je toto pracoviště Lékařské fakulty Masarykovy univerzity už teď na dvojnásobku svého původního plánu pro toto období. Simulační výuka za necelé dva roky fungování centra prostoupila takřka do všech ročníků medicínského studia a s tím se významně zlepšilo například i hodnocení výuky studenty a lektory. „Původně jsme počítali, že simulace bude v této době součástí 1. a 2. ročníku studia všeobecného lékařství, ale teď už jsme s výjimkou 6. ročníku ve všech, v zubním lékařství pak dokonce úplně ve všech ročnících. Díky SIMU u nás registrujeme stále vyšší zájem uchazečů o studium, a to nejen z Česka, ale i ze zahraničí. V mých očích lékaře je však nejpřínosnější, že naprosto přesně víme, čím naši studenti procházejí, jak jsou v tom dobří, a že jim dáváme pocit jistoty, že budou hned na začátku své lékařské praxe připraveni prakticky na všechny možné situace, které je v budoucnu mohou potkat,“ vysvětluje děkan Lékařské fakulty Masarykovy univerzity Martin Repko s tím, že o výzkumu realizovaném v SIMU se nedávno psalo také např. v izraelském deníku The Jerusalem Post anebo italském Corriere della Sera.
Simulační centrum Lékařské fakulty Masarykovy univerzity umí v oblasti medicíny nasimulovat prakticky cokoli. I to byl jeden z vytyčených cílů supermoderního centra, které například pro nácvik komunikace a psychologických intervencí využívá dokonce i herce a sami studenti se v rámci principů komplexnosti učení stávají také lektory. „Jsou obory, kde praktickou stránku dovedností nelze ničím nahradit, což přesně odpovídá poslání Simulačního centra Lékařské fakulty Masarykovy univerzity. S vybavením, kdy zde máme simulátory od novorozence až po věrně vypadajícího seniora, a s vynikajícími učiteli, kteří umí dotáhnout naši vizi do dokonalosti, přispíváme zásadním způsobem k výuce Všeobecného lékařství, jako mimořádně komplexního oboru,“ říká jeden z duchovních otců SIMU, proděkan pro rozvoj a studium v klinických oborech Všeobecného lékařství Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a přednosta Ústavu simulační medicíny Petr Štourač, jenž nedávno obdržel prestižní Cenu Wernera von Siemense jako nejlepší pedagogický pracovník za zavádění inovativních, efektivních a atraktivních metod do výuky především v oblasti anesteziologie a intenzivní medicíny.