Zasedání Vědecké rady LF MU
Třetí zasedání Vědecké rady Lékařské fakulty MU letošního roku proběhlo v prostorách Simulačního centra LF MU.
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v září 2020 spustila provoz Simulačního centra LF MU (SIMU), nejmodernějšího simulačního centra ve střední Evropě. Nyní, ku příležitosti Dne otevřených dveří LF, vydává speciální promo video. V pátek 15. ledna 2021 v pravé poledne bylo zveřejněno promo video na YouTube kanálu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity.
SIMU poskytuje zcela nový pohled na výuku Všeobecného i Zubního lékařství. Doplňuje studijní programy o jedinečný aspekt osvojení si jednotlivých technik a postupů na simulátorech. Při studiu na LF MU studenti mají unikátní možnost zažít propojení simulační medicíny s praxí na klinikách fakultních nemocnic.
SIMU je vybaveno podobně jako reálná nemocnice: heliport na střeše, operační sály, jednotky intenzivní péče, zdravotnická technika a simulátory. O tom ale SIMU není. SIMU je především o možnostech, jak si vyzkoušet a zažít všechny lékařské postupy na vlastní kůži. Od těch jednodušších až po ty nejsložitější. Jen tady si studenti mohou vše natrénovat, aniž by ohrozili život pacienta. SIMU je místem, kde není hříchem udělat chybu, ale naopak hříchem je z chyby se nepoučit.
"Zažijte prostřednictvím videa to, co budou během studia prožívat studenti Lékařské fakulty MU. Výuka v SIMU byla zahájena v říjnu. Studenti, kteří již inovovanou výuku absolvovali, jsou nadšeni. Dovolím si parafrázovat, že se jedná o úplně novou úroveň výuky. Jsem nesmírně rád, že můžeme pohled do Simulačního centra, na které jsem patřičně hrdý, nabídnout nejen uchazečům o studium na Masarykově univerzitě, ale i široké veřejnosti," uvádí k promo videu prof. MUDr. Petr Štourač, Ph.D. ředitel Simulačního centra LF MU a proděkan pro rozvoj a studium v klinických oborech všeobecného lékařství Lékařské fakulty MU.
Třetí zasedání Vědecké rady Lékařské fakulty MU letošního roku proběhlo v prostorách Simulačního centra LF MU.
Team-based learning (TBL), v překladu týmové učení, je metoda kolaborativní výuky definované jako „aktivní učení v malých skupinách skrze příležitost aplikovat kontextuální vědomosti ve sledu činností zahrnujících individuální i týmovou práci a skrze okamžitou zpětnou vazbu“. Ve světě se začala prosazovat už od sedmdesátých let minulého století, v Česku je stále spíš výjimkou. Na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity ji studenti mohli v nedávné minulosti zažít prostřednictvím speciálních lekcí pořádaných v prostorách SIMU, od nového akademického roku je však na konceptu TBL postaven seminář Teoretické základy klinické medicíny II. určený studentům čtvrtého ročníku všeobecného lékařství. V čem spočívá jeho inovativnost, přiblíží doktorka Tamara Skříšovská, která v lekcích zastupuje roli tzv. content expertky čili klinické odbornice, a magistra Martina Bruzlová coby tzv. facilitátorka. I takové personální obsazení je jedním z aspektů, jimiž jsou TBL semináře charakteristické.