MUDr. Hana Harazim, Ph.D.
KDAR PDM LF MU
Tento ročník kongresu SESAM byl můj úplně první a musím říct, že máloco mě letos tak příjemně překvapilo. Kongres představoval nesmírně inspirující setkání entuziastů a inovátorů simulační medicíny z celého světa a byl zařízený tak, abyste se opravdu měli šanci setkávat a vyměňovat si zkušenosti. Vždy několikrát za den se všichni setkali ve veliké aule na nějakou významnou přednášku – Key Note Lecture – aby pak zase se rozeběhli do menších sálu a učeben, kde probíhali workshopy, sympózia, simulace a prezentace krátkých sdělení nebo posterů.
Portál AKUTNĚ.CZ ale nebyl jen v roli pozorovatel, nýbrž se aktivně zapojil do dění! Náš workshop o tom, jak vytvořit z interaktivního algoritmu AKUTNĚ.CZ výukovou lekci přilákal plný počet účastníků. Měli tak nejdříve možnost si vyzkoušet Problem Based Learning Discussion (PBLD) na vlastní kůži v roli studentů, když řešili případ tenzního pneumotoraxu po pádu z kola. Autentická videa nehody na kole si hned získala jejich pozornost a když viděli, jak jezdec letí ve spomaleném záběru přes řídítka, všichni zatajili dech. Dechu se pak ale nedostávalo našemu virtuálnímu pacientovi, a tak bylo potřeba zasáhnout. Než ale provedli torakocentézu, museli se zamyslet nad jednotlivými aspekty fyzikálního nálezu a diferenciální diagnostikou dušnosti. To, že pacient je virtuální právě umožňuje oslovení hlubších vrstev poznání, hledání vysvětlení a argumentace v týmové diskuzi. Po základní stabilizaci pacienta jsme se ale přesunuli z této aktivity k pohledu do databáze virtuálních pacientů – interaktivních algoritmů AKUTNĚ.CZ. Jelikož jich je už přes 180, není zrovna jednoduché se v ní zorientovat. Při práci v menších skupinách si vybrali jeden z nabízených výukových cílů (např. horečka, otrava, novorozenci, EKG…) a pak se snažili najít vhodný algoritmus, který by jim pomohl tento cíl dosáhnout. V poslední části bylo vysvětleno, jak „rozebrat“ obsah algoritmu na jednotlivé otázky, široce pokrývající problematiku z pohledu anatomie, histologie, fyziologie, propedeutiky, farmakologie, zobrazovacích a laboratorních diagnostických metod, patofyziologie a epidemiologie. Následně si to vyzkoušeli v malých skupinách na svých vybraných algoritmech. Závěrem účastnící sdíleli své dojmy z workshopu – získali úplně nový pohled na to, jak vytvořit výukovou lekce, kde budou studenti připraveni, zapojeni a aktivně spolupracující na dosažení výukových cílů.
Další den mi bylo velikou ctí přednést krátké sdělení na téma Interactive scenarios AKUTNĚ.CZ: open access database of more than 170 virtual patients. Mým cílem bylo informovat širokou veřejnost vyučujících, že máme v Česku veřejně dostupnou, obrovskou databázi virtuálních pacientů, která je dostupná pro každého s internetovým připojení a úplně zdarma. Představila jsem jim, jak interaktivní algoritmy vypadají, jak se s nimi dá pracovat a jak vypadá jejich tvorba. Odměnou mi bylo množství otázek z publika a ocenění nesmírného rozsahu naší práce s důrazem na neomezenou dostupnost široké veřejnosti.