SESAM 2024

Ve dnech 19. – 21. června 2024 proběhlo v Praze mezinárodní setkání nadšenců do simulační medicíny na konferenci SESAM 2024. Celý kongres se nesl v duchu oslav Evropské společnosti pro simulace SESAM), která zde letos oslavila 30. výročí od založení. Podívejte se s námi na letošní kongres, který měl současně historicky největší účast pohledem zástupců LF MU, kteří zde prezentovali aktivity spojené se SIMU a Ústavem simulační medicíny.

27. 6. 2024

MUDr. Marek Kovář

KDAR PDM LF MU

"Aktivně jsem se zúčastnil a prezentoval poster s názvem "Reshaping Intensive Care Medicine Undergraduate Education: A Curriculum Transformation." Poster vzbudil značný zájem a získal pozitivní zpětnou vazbu od účastníků prezentačního panelu. Účastnil jsem se také workshopu "Getting Ready for Simulation with Free Virtual Patient Scenarios: Interactive algorithms AKUTNE.CZ". Na projektech portálů AKUTNĚ.CZ se podílím 11 let, proto mě tento workshop, kde je prezentována část výsledků naší práce zajímal. Účast na konferenci mi přinesla nové poznatky a nápady, které budou užitečné pro další zlepšování výuky v oblasti intenzivní medicíny."

RNDr. Martin Komenda, Ph.D., MBA

ODT IBA SpolP LF MU

"Datově orientované rozhodování a zkušenosti při jeho používání na LF MU bylo součástí příspěvku v rámci e-posterové sekce. Hlavním cílem sdělení bylo seznámit účastníky s metodickým pozadím, které je pro přípravu validních a objektivních datových výstupů zcela zásadní, a v praxi ukázat reálné výsledky nad tématem zkoušení znalostí studentů prostřednictvím metody OSCE."

IBA SESAM 2024

MUDr. Martina Žižlavská

USM Teorie LF MU

Prezentace s názvem "From Classroom Voices to Curriculum Choices: The Power of Student Initiative" zdůraznila roli studentských iniciativ v lékařském vzdělávání.
Na příběhu brněnských studentů medicíny, kteří díky podpoře fakulty dosáhli reálné změny kurikula a způsobu výuky stěžejního třísemestrálního předmětu Propedeutika, ukázala MUDr. Žižlavská publiku, jak zásadní dopad může mít aktivní podpora studentských iniciativ.
Z původní struktury studentského projektu Propedeutika v praxi se vykrystalizoval tým mladých lékařů a studentů, kteří dokázali vytvořit celkem 26 150minutových lekcí založených na různých metodikách ve standardu Evidence Based Medical Education. Tým také vytvořil rozsáhlý e-learning a výukový manuál ke každé této lekci.
Stávající tým 200 studentů a 70 lékařů zajišťuje objemnou výuku Propedeutiky – během semestru v SIMU v podstatě každý den běží od rána do pozdního odpoledne výuka dvou lekcí najednou. Každou lekci přitom vyučují 3 studentští lektoři a 1 akademický lektor.
Výuka tohoto formátu ve velkém stojí na vůli studentů stát se studentským lektorem, což ve velké míře závisí na tom, jak kvalitní výukou tohoto předmětu sami projdou. Z dat vyplývá, že každý třetí student, který výukou touto výukou projde, má zájem stát se studentským lektorem.
Klíčem k takovému úspěchu je bezesporu udržování studentů v samotném organizačním týmu, který se věnuje provozu i dalšímu vývoji výuky. Tím zajišťujeme, že hlasy studentů jsou opravdu vyslyšeny a výuka se průběžně smysluplně inovuje, což je základním kamenem udržování motivace v takto velkém týmu.
Závěrem MUDr. Žižlavská vyzvala publikum k tomu, aby aktivně pracovali s těmi, kteří si na jejich výuku nejvíce stěžují – velmi pravděpodobně to totiž znamená, že jim na výuce opravdu záleží.

MUDr. Daniel Barvík

USM Teorie LF MU

"Hlavní bod naší účasti na konferenci SESAM 2024, tedy aktivní účast s workshopem Challengies of Peer Debriefing, byl v programu hned první den události. Workshop pod vedením MUDr. Terezy Vafkové doplněný o lektory MUDr. Daniela Barvíka a doc. Martinu Kosinovou se těšil naplněné kapacitě účastníků a hojné diskuzi ve všech svých částech. Podle reflexí je téma nosné nejen pregraduálně, odkud autoři workshopu zejména vycházeli, ale rezonuje také v postgraduální oblasti. Naše další kroky poté směřovaly k obohacení vlastních obzorů, a to jak na workshopech, tak na frontálních sděleních. Vnímali jsme zkušenosti kolegů z celého světa s umělou inteligencí, s výzkumem v jeho začátcích i průběhu, a také jsme intenzivně poslouchali českého redaktora a moderátora, Daniela Stacha, který předával své zkušenosti s popularizací vědy. Aby nebylo naše další působení pouze pasivní, podíleli jsme se také na zajištění semifinálových a finálových simulací soutěže SimUniversity, ve které získala sdílené první místo česká reprezentace ze 3. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy, které tímto ještě jednou gratulujeme!"

Bez popisku

Ing. Jiří Travěnec

SIMU ÚZ LF MU

"Páteční odpoledne na mezinárodní konferenci SESAM Annual Meeting byl ve znamení mimojiné 3D tisku. Od 13:15 v sálu D6 probíhal workshop "3D printing of anatomical models - methods from the collaborative Erasmus+ project ACCEDE (Anatomically aCCuratE 3D modEls)". Workshop měl účastníkům praktickým způsobem přiblížit 3 stěžejní části výroby anatomicky přesných modelů. A i když to název explicitně neuváděl, nachystali jsme s kolegy ze Slovenska a Německa velmi prakticky hands-on workshop.

V úvodu workshopu byla představena motivace pro využití 3D tisku a silikonování ve vzdělávání v medicíně, Erasmus+ projekt, partneři projektu a hlavně metodika tvorby 3D modelu, pro prezentaci shrnutá do takzvané The pipeline. Každý krok v the pipeline byl v jednoduchosti vysvětlen význam a důraz byl veden na vysvětlení potřeby validace a verifikace výsledků (modelu) před jejich označením za přesné a využitím ve výuce.

Účastníci, jejichž počet přesahoval maximální kapacitu 30, byli následně rozděleni do 3 skupin. Jednotlivé skupiny obsadily stanoviště pro segmentaci, dále skenování a posledním stanovištěm byla ukázka silikonování. Skupiny měly cca pětadvacet minut na každé stanoviště, které vedl vždy jeden tým. O prezentaci segmentování se postaral slovenský tým, ukázku skenování český a silikonování úspěšně předvedli kolegové z Německa.

Všechny stage prezentovali svou metodu na velmi jednoduchém anatomickém modelu – holení kosti. Právě díky shodě pak bylo možné diskutovat například rozdílnými výsledky při segmentaci CT a ze skenování. Pro silikonování pak byla použitá kost novorozeněte, a to zejména kvůli úspoře času.

Podle zpětné vazby účastníků považujeme workshop za velmi úspěšný. Mezi účastníky byly lidé z klinických oboru a technici v přibližně stejném zastoupení. Pro některé byla byly předvedené techniky oči otevírající, pro některé byla výhodou možnost sdílet vlasntí poznatky a síťovat své dovednosti s těmi našimi. Důležité bylo představení portálu PrintAnatomy!"

RNDr. Ferdinand Varga, Ph.D.

SIMU ÚZ LF MU

"Program letošní konference SESAM nabídl účastníkům možnost navštívit vybraná simulační centra v České republice. Možnost seznámit se se SIMU - absolvovat dvouhodinovou komentovanou prohlídku využilo šest skupin návštěvníků, profesionálů z různých koutů světa - instruktoři záchranářského simulačního centra v Regensburgu, multioborový team soukromé kyjevské univerzity, který aktuálně působí v polských Katovicích, týmy z Belgie, Thajska a další. Všichni návštěvníci jsou aktivní v oblasti medicínských simulací, proto byl jejich zájem o vybavení a provoz SIMU, organizační a metodické záležitosti velice živý. Diskuse byly intenzivní a věcné, v mnoha případech pokračovali i v dalších dnech během odborného programu konference SESAM 2024 v Praze. Projevený zájem a respekt návštěvníků je hodnotným oceněním projektu simulačního centra LF MU."

Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku

MUDr. Martin Jouza

PeK PDM LF MU

"Ve středu 19.6. tedy první den Sesam 2024 jsem se zúčastnil workshopu s názvem Generative Artificial Intelligence and Medical Simulation. V teoretickém úvodu byly autory prezentovány obecné principy a možnosti generativní AI (artificial intelligence). Poté jsme vedli diskuzi o jejích výhodách a využití v běžné i vědeckém života a samozřejmě o jejích nevýhodách a úskalích. Dále byly prezentovaný možnosti využití generativní AI v medicíně a hlavně v medicínské simulaci. V této souvislosti byly autory představeny scénáře k simulaci komunikace s pacientem/rodičem na podkladě generativní AI. V další části workshopu jsme vytvořili skupiny, které si mohly na vlastní kůži vyzkoušet vedení rozhovoru s virtuálním pacientem, který byl řízen právě generativní AI. Odpovědi a reakce byly velmi přiléhavé. Autoři deklarují i funkčnosti téměř ve všech světových jazycích. Nakonec byla diskutována etická stránka celé věci."

MUDr. Hana Harazim, Ph.D.

KDAR PDM LF MU

Tento ročník kongresu SESAM byl můj úplně první a musím říct, že máloco mě letos tak příjemně překvapilo. Kongres představoval nesmírně inspirující setkání entuziastů a inovátorů simulační medicíny z celého světa a byl zařízený tak, abyste se opravdu měli šanci setkávat a vyměňovat si zkušenosti. Vždy několikrát za den se všichni setkali ve veliké aule na nějakou významnou přednášku – Key Note Lecture – aby pak zase se rozeběhli do menších sálu a učeben, kde probíhali workshopy, sympózia, simulace a prezentace krátkých sdělení nebo posterů.

Portál AKUTNĚ.CZ ale nebyl jen v roli pozorovatel, nýbrž se aktivně zapojil do dění! Náš workshop o tom, jak vytvořit z interaktivního algoritmu AKUTNĚ.CZ výukovou lekci přilákal plný počet účastníků. Měli tak nejdříve možnost si vyzkoušet Problem Based Learning Discussion (PBLD) na vlastní kůži v roli studentů, když řešili případ tenzního pneumotoraxu po pádu z kola. Autentická videa nehody na kole si hned získala jejich pozornost a když viděli, jak jezdec letí ve spomaleném záběru přes řídítka, všichni zatajili dech. Dechu se pak ale nedostávalo našemu virtuálnímu pacientovi, a tak bylo potřeba zasáhnout. Než ale provedli torakocentézu, museli se zamyslet nad jednotlivými aspekty fyzikálního nálezu a diferenciální diagnostikou dušnosti. To, že pacient je virtuální právě umožňuje oslovení hlubších vrstev poznání, hledání vysvětlení a argumentace v týmové diskuzi. Po základní stabilizaci pacienta jsme se ale přesunuli z této aktivity k pohledu do databáze virtuálních pacientů – interaktivních algoritmů AKUTNĚ.CZ. Jelikož jich je už přes 180, není zrovna jednoduché se v ní zorientovat. Při práci v menších skupinách si vybrali jeden z nabízených výukových cílů (např. horečka, otrava, novorozenci, EKG…) a pak se snažili najít vhodný algoritmus, který by jim pomohl tento cíl dosáhnout. V poslední části bylo vysvětleno, jak „rozebrat“ obsah algoritmu na jednotlivé otázky, široce pokrývající problematiku z pohledu anatomie, histologie, fyziologie, propedeutiky, farmakologie, zobrazovacích a laboratorních diagnostických metod, patofyziologie a epidemiologie. Následně si to vyzkoušeli v malých skupinách na svých vybraných algoritmech. Závěrem účastnící sdíleli své dojmy z workshopu – získali úplně nový pohled na to, jak vytvořit výukovou lekce, kde budou studenti připraveni, zapojeni a aktivně spolupracující na dosažení výukových cílů.

Další den mi bylo velikou ctí přednést krátké sdělení na téma Interactive scenarios AKUTNĚ.CZ: open access database of more than 170 virtual patients. Mým cílem bylo informovat širokou veřejnost vyučujících, že máme v Česku veřejně dostupnou, obrovskou databázi virtuálních pacientů, která je dostupná pro každého s internetovým připojení a úplně zdarma. Představila jsem jim, jak interaktivní algoritmy vypadají, jak se s nimi dá pracovat a jak vypadá jejich tvorba. Odměnou mi bylo množství otázek z publika a ocenění nesmírného rozsahu naší práce s důrazem na neomezenou dostupnost široké veřejnosti.

Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info