Mezinárodní projekt PREPMED
Přeshraniční spolupráce v rámci projektu PREPMED se konala v dubnu a květnu na SIMU.
Cílem projektu je zvýšení relevance obsahu vzdělávání pro potřeby trhu práce a zlepšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce prostřednictvím zkvalitnění pedagogických kompetencí absolventů postgraduálního studia na lékařských fakultách v přeshraničním regionu SR a ČR.
Proto se 3. dubna prvního bloku zúčastnilo 8 Ph.D. studentů z Jesseniovy lékařské fakulty v Martine kurzu Adult learning and Basic Course of Debriefing, po vedením lektorů Terezy Vafkové a Václava Vafka. Již před jednodenním kurzem v SIMU dostali účastníci odkazy na online materiály a e-learning. Účastníci se v rámci prezenční části kurzu seznámili se základy simulační medicíny a teorie výuky dospělých. Společně jsme probrali specifika nastavení bezpečného prostředí a předpoklady úspěšného debriefingu. Kromě facilitace diskuse si účastníci prakticky vyzkoušeli lektorovat simulaci zaměřenou na první pomoc. Na závěr kurzu formulovali výstupy z kurzu pro svoji lektorskou praxi.
Druhý blok následoval 2. května, kdy na pořadu byla hlavní témata, a to:
Základy andragogiky v medicínském vzdělávání, kdy cílem výukové jednotky „Základy andragogiky“ je vstup do problematiky vzdělávání dospělých a zároveň i do problematiky medicínského vzdělávání. Absolventi v něm získají přehled o základních principech vzdělávání dospělých, o stylech učení, metodách vzdělávání dospělých, o metodách hodnocení ve vzdělávání dospělých, o specifikách pedagoga/lektora ve vzdělávání dospělých jako i o tvorbě vzdělávacích programů (kurikulum).
Po interaktivní přednášce, jejíž autorkou je Mgr, Mária Zanovitová Ph.D. byli studenti seznámeni se základními charakteristikami vzdělávacího procesu dospělých, umí pojmenovat rozdíly v motivaci, metodách vzdělávání a hodnocení vzdělávacího procesu dospělých studentů se zaměřením na medicínské vzdělávání.
Přednáška měla bohatou diskusi, přičemž všichni ze zúčastněných studentů mají vlastní zkušenosti se vzdělávání dospělých a sdíleli s ostatními účastníky zajímavé postřehy a dotazy.
Získané vědomosti budou studenti aplikovat a využívat v jejich pedagogické činnosti v rámci medicínského vzdělávání.
Dalším tématem bylo Kolaborativní učení s virtuálním pacientem.
Cílem výukové jednotky "Metody a praxe kolaborativního učení: Jak vytvářet, facilitovat a hodnotit CL lekce s využitím modality virtuálního pacienta" bylo naučit posluchače základům kolaborativního učení a poskytnout jim praktické nástroje pro vytváření, facilitaci a hodnocení lekcí využívajících modality virtuálního pacienta.
Během výuky jsme se věnovali různým tématům, včetně vysvětlení silných a slabých stránek kolaborativního učení, základních částí TBL lekce, rozdílů v rolích CEx a Fc v rámci TBL, definování výstupů z učení podle Bloomovy taxonomie, tvorbě didakticky kvalitního RA testu s využitím SBA otázek, sestavení preclass-reading materiálu v rozumném rozsahu, významu story-tellingu při tvorbě nebo adaptaci aplikačních cvičení a ovládání facilitačních technik a vybraných technologií.
Výuku jsme realizovali v pěti částech, které se střídaly mezi teoretickými přednáškami a praktickými ukázkami využití TBL a VP. Diskuze byla nezbytnou součástí výuky, která nám pomohla aplikovat teoretické koncepty na konkrétní situace.
Nejvíce praktických částí byly věnovány klasifikaci výstupů z učení podle Bloomovy teorie a provedení ukázkového RAT testu jako integrální součásti TBL lekce. Posluchače jsme rozdělili do tří pracovních skupin, aby mohli pracovat na příkladech a testovat své nově nabyté znalosti v praxi.
Výuka byla vedená dvěma zkušenými lektory, doc. Ing. Danielem Schwarzem, Ph.D. a MUDr. Hanou Harazim, Ph.D., kteří měli dlouholeté zkušenosti v oblasti kolaborativního učení a využití virtuálního pacienta. S jejich pomocí jsme vytvořili prostředí, ve kterém se posluchači mohli efektivně učit a rozvíjet své schopnosti.
Poslední z témat byla Tvorba a využití OSCE
Hlavním cílem bylo vzájemně sdílet motivaci, zkušenosti a ověřené praktiky při ověřování znalostí studentů lékařských a zdravotnických studijních programech, nejen ve výuce pregraduální, ale i postgraduální. V rámci výuky předmětu Tvorba a využití OSCE byli účastníci seznámeni s teoretickým konceptem OSCE (Objective Structured Clinical Examination) a jeho praktickým uchopením na půdě Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, konkrétně v rámci předmětu První pomoci vyučovaného v prostorách Simulačního centra LF MU. Plánování, návrh a realizace OSCE, dosavadní zkušenosti z uplynulých 3 zkouškových období, a také výhody a nevýhody, které s sebou OSCE přináší, detailně popsali RNDr. Martin Komenda, Ph.D. a Mgr. Petra Růžičková. Účastníkům bylo představeno i technické řešení OSCE v integrační platformě SIMUportfolio, která je mimo jiné využívána v rámci moderních výukových metod i zkoušení OSCE. Demonstrována byla příprava OSCE stanic, zkoušek i jejich evaluace. Své zkušenosti z praxe krátce shrnula i MUDr. Tereza Prokopová, která představila životní cyklus OSCE z pohledu vyučujícího a garanta předmětu První pomoci.
K obohacení průběhu a především závěru výuky přispěli také jednotliví účastníci, kteří se aktivně zapojovali do diskuze a přispěli nejen svými zkušenostmi s objektivním strukturovaným testováním studentů zdravotnických a lékařských oborů, ale i zpětnou vazbou a cennými nápady k průběhu OSCE na LF MU.
Projekt s názvem „Program rozvoje postgraduálního medicínského vzdělávání“ přispívá ke zvýšení kvality výuky lékařských oborů v přeshraničním regionu. Je realizován ve spolupráci LF MUNI v Brně a JLF UK v Martině v rámci programu INTERREG V-A Slovenská republika – Česká republika se spolufinancováním z Evropského fondu pro regionální rozvoj EU.
Více článků
-
Ultrazvuk v kritických stavech
Dne 20. listopadu 2024 se v Simulačním centru Lékařské fakulty Masarykovy univerzity konal jednodenní odborný kurz „Ultrazvuk v kritických stavech“. Akce byla speciálně připravena na míru pro Emergency Medical Team CZ FN Brno, který vede doc. MUDr. Milan Krtička, Ph.D. Šest lékařů se zde sešlo, aby si prohloubili své znalosti a praktické dovednosti v používání ultrazvuku v různých kritických situacích.
-
Nový kurz, jako součást specializačního vzdělávání, zatím pouze na SIMU!
Ve dnech 5. a 6. listopadu proběhl v prostorách SIMU zcela nový dvoudenní kurz, doplněný MZ ČR do vzdělávacích programů všech lékařských oborů - základních i nástavbových (kromě oboru AIM vydaném ve Věstníku MZ 2019, částka 3, Březen 2019, kde už je obsažen), jakožto kurz doporučený k absolvování.