V uplynulém zkouškovém období se na půdě SIMU poprvé odehrála praktická zkouška z předmětu Propedeutika III.
Unikátní na ní bylo nejen plošné využití metodiky OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) v hodnocení studentů, ale také její praktické provedení.
Při zkoušce student prochází dvěma stanicemi. Na jedné z nich je hodnocen z praktické klinické dovednosti - např. techniky chirurgického šití či venepunkce, kterou student provádí na simulátorech. Na druhé stanici student provádí strukturované fyzikální vyšetření pacienta. Jenže jakého? Jak zajistit, aby přes 400 studentů mělo k dispozici reálného figuranta, kterého vyšetří? Ve výuce studenti vyšetřují sebe vzájemně, a vyzkouší si tak i roli pacienta na vlastní kůži. U reálné zkoušky však nelze postupovat stejně.
I na tento praktický problém se podařilo najít řešení, které je unikátní svým společenským přesahem. Podařilo se nám najít přes 40 dobrovolníků z řad aktivních seniorů, které jsme zaškolili pro roli figurantů na praktické zkoušce. Díky nim jsme realizovali celkem 466 zkoušek o dvou stanicích, což zabralo okolo 200 hodin čistého času zkoušení za jejich přítomnosti.
Bezproblémová spolupráce celý tým v SIMU nadchnula. Figuranty jsme po uplynutí zkoušky pozvali na malé poděkování a diskuzi, ve které jsme společně rozebírali výsledky zkoušky. Na prvním pokusu bylo u zkoušky úspěšných 85% studentů a u opravných pokusů nakonec uspěli všichni studenti. Poprvé v historii naší lékařské fakulty je tak nastavena jednotná výchozí laťka pro další klinickou praxi studentů.
Při vyšetření jsou studenti hodnoceni nejen z výběru a správného provedení kroků fyzikálního vyšetření, ale také z komunikace s pacientem během vyšetření. Ve výuce se studenti učí principy empatické komunikace s pacienty a je to tedy i součástí jejich hodnocení. To mělo u našich figurantů velmi pozitivní ohlasy - z jejich řad zaznívalo jednoznačné přání, aby již tito studenti brzy dostudovali a mohli se tak s nimi potkat v reálných ordinacích. Chválili si také, že se sami přiučili spoustu nových věcí v moderním prostředí SIMU, kterého se navíc stali důležitou součástí. Figuranti zůstávají pro svou roli ve výuce budoucích lékařů nadšení a velice nás těší, že nám přislíbili i budoucí spolupráci.
Pozitivní ohlasy na zapojení figurantů se ozývají také od zkoušejících – na zkoušení se podílelo 26 lékařů z interních a chirurgických klinik. Popisují, že figuranti vytvořili velice realistické prostředí, a svým přívětivým postojem mnohdy pomohli nervózním studentům náročnou situaci u zkoušky zvládnout. Studenti měli možnost s figuranty pracovat již v posledních přípravných hodinách před zkouškou a sami deklarovali, že je přítomnost "reálného pacienta" motivovala k podávání co nejprofesionálnějšího výkonu.
Zdá se tedy, že se nám podařilo vytvořit mezigenerační spolupráci, která dělá radost a je užitečná pro všechny zúčastněné.
Všem figurantům patří srdečný dík celého zbytku našeho týmu v SIMU.
Za organizační tým Propedeutiky
Karolína Levíčková a Martina Žižlavská
propedeutika.simu@med.muni.cz