Simulační kurz přednemocniční neodkladné péče
V úterý 12. června 2024 se na SIMU konal 2. Simulační kurz přednemocniční péče, na který přijelo osm zdravotnických záchranářů a záchranářek z různých koutů republiky.
Mezinárodní asociace AMEE (International Association for Medical Education) se ve svém věku 45 let opět prezentovala kongresem, jehož zaměření na pedagogiku lékařských a zdravotnických oborů je vskutku výjimečné. Pro setkání více než 3000 účastníků bylo pro tento ročník zvoleno středověké město Basilej na hranici Švýcarska s Německem a Francií.
Město, které je kromě svých muzeí známé také velmi čistým Rýnem, v jehož silném proudu mezi mosty kontinuálně proplavávají desítky turistů držících se vaků se svým ošacením. Kongres proběhnul jako obvykle na konci srpna (26.-29.8.2018), a to od pondělka do středy po předchozích dvou dnech vyplněných předkonferenčními workshopy. Jako hlavní téma zvolil programový výbor roli pedagoga na lékařské fakultě, což bylo zřejmé již z motta: „Educating the future healthcare professional and the roles of the teacher“.
Chloubou programu AMEE jsou vždy plenární přednášky, pro které si organizace vedená nestárnoucím profesorem Ronaldem Hardenem vybírá vždy originální a excelentní řečníky. Za srdce nás tak vzalo vystoupení rodáka ze švýcarské Lausanne Bertranda Piccarda, který ve své kariéře spojuje zaměstnání psychiatra a poslání objevitele. Člověku, který má za sebou nejdelší let balónem (>40 dní) a oblet zeměkoule v letadle na solární pohon, jsme neměli věru problém uvěřit jeho sebejistý projev, ve kterém mj. poukázal na to, že velké věci se nedají dosáhnout bez učitelů, kteří neodmítají jakékoli otázky a podporují přirozenou zvídavost.
Další dvě plenárky – úterní a středeční – mohly jen stěží zastínit úvodní vystoupení. Profesorka Hedy Waldová z Bostonu sice zaujala neobvyklým pódiovým nástupem s tanečními prvky za doprovodu populárního funkového groovu „Celebrate the moment – come on!“, avšak její téma Resilience a wellbeing nám přišlo spíše zbytečné a projev až moc americký - stěží uvěřitelný. Poslední den pak pódium obsadila Ayelet Kuper z Toronta, která ve svém umírněném projevu vyzývala k tomu, aby se při výchově lékařů nezapomínalo pro samou vědu také na sociální a humanitní aspekty jejich budoucího povolání.
V každém okamžiku programu se konalo více než dvacet paralelních sekcí, a je tedy náročné vybrat si tu pravou. Kvalitou nejvýše jsou na AMEE jednoznačně workshopy a dále krátká sdělení – do místností s těmito sekcemi je často obtížné se vůbec dostat, a to i v pokročilých podvečerních hodinách. Sympozia, e-postery, kulaté stoly a standardní postery kvalitou pokulhávaly a bylo pro nás mnohdy užitečnější navštívit zajímavé „soapbox“ prezentace a stánky vystavovatelů. Přinášíme zde mix zajímavostí a všelikých poučení:
Na poli didaktických metod podporujících aktivní roli studenta v procesu učení – problem-based learning (PBL) a team-based learning (TBL) převládají lepší zkušenosti s mladší metodou TBL, přičemž některé instituce své dojmy dokládají i kvalitně opublikovanou evidencí v renomovaných časopisech (např. nedávná výborná práce Burgess A et al. Team-based learning (TBL) in the medical curriculum: better than PBL?, BMC Medical Education 2017). Mezi důležité aspekty počínající nadvlády TBL patří: příliš velký cognitive load kladený na studenty u PBL, vyšší efektivita využití lidských zdrojů (tutorů) u TBL, nerovné podmínky studentů v případě kurikula založeném čistě na PBL.
Na závěr konstatujeme potěšení nad vysokou informační hodnotou kongresu, jeho přínosu pro náš tým SIMU/Akutne.cz/MEFANET i pro rozvoj doslova osobní. Těšíme se na další AMEE kongres, který se bude konat v roce 2019 v našem bývalém hlavním městě – Vídni.
V úterý 12. června 2024 se na SIMU konal 2. Simulační kurz přednemocniční péče, na který přijelo osm zdravotnických záchranářů a záchranářek z různých koutů republiky.
Dne 30. května 2024 se v Simulačním centru Lékařské fakulty Masarykovy univerzity konal jednodenní odborný kurz „Ultrazvuk v kritických stavech“. Devět lékařů z prostředí intenzivní a urgentní medicíny se zde sešlo, aby si prohloubili své znalosti a praktické dovednosti v používání ultrazvuku v různých kritických situacích.