Inovace ve výuce porodní asistence: Virtuální a rozšířená realita

Inovace ve výuce porodní asistence, jako jsou virtuální realita a rozšířená realita, představují významný krok vpřed v přípravě budoucích odborníků v tomto oboru. Projekty jako PROGRESSION ukazují cestu k efektivnějšímu a modernějšímu vzdělávání, které přináší studentům cenné znalosti a dovednosti, jež jim pomohou excelovat v jejich budoucí profesi.

27. 8. 2024

Bez popisku

Vzdělávání porodní asistence prochází revolučními změnami díky využití moderních technologií, jako jsou virtuální a rozšířená realita. Tyto inovativní metody přinášejí do výuky nový rozměr, který zlepšuje přípravu studentů na reálné situace a zvyšuje jejich odborné znalosti a dovednosti.

Virtuální realita (VR) umožňuje studentům ponořit se do interaktivního prostředí, kde mohou detailně studovat anatomické struktury a procvičovat různé klinické scénáře. Rozšířená realita (AR) doplňuje reálný svět o digitální prvky, které mohou studentům poskytnout další úroveň informací přímo během praktických cvičení. Tyto technologie poskytují realistickou simulaci, která studentům umožňuje naučit se rozpoznávat a reagovat na různé situace, se kterými se mohou v realitě setkat. Tento přístup nejenže zvyšuje jejich teoretické znalosti, ale také jim umožňuje získat cenné praktické zkušenosti v bezpečném a kontrolovaném prostředí.

Významným projektem, který se zaměřuje na integraci těchto moderních technologií do výuky porodní asistence, je projekt PROGRESSION. Tento tříletý projekt, financovaný Evropskou unií v rámci programu Erasmus+, je koordinován německou univerzitou Ludwig-Miximilians-Universität München a zahrnuje spolupráci dalších čtyř univerzit: Masarykovy univerzity v Brně, Katholische Stiftungshochschule München a dvou portugalských univerzit Universidade do Porto a Escola Superior de Enfermagem do Porto.

Projekt PROGRESSION si klade za cíl vytvořit a v praxi ověřit kurz pro studenty a studentky porodní asistence, který bude zahrnovat použití porodních figurín a programů pro virtuální a rozšířenou realitu. Kurz je navržen tak, aby studentům poskytl hlubší porozumění anatomickým strukturám a umožnil jim získat praktické dovednosti v realistických simulacích. Po počátečním zavedení kurzu bude jeho účinnost vyhodnocena externími experty. Na základě jejich připomínek a doporučení bude kurz dále upraven a zdokonalen, aby co nejlépe vyhovoval potřebám studentů a zajistil co nejvyšší kvalitu výuky.

„Velkým přínosem projektu je, že díky realistickému pacientskému modelu umožňuje studentkám získat praktické zkušenosti v bezpečném a kontrolovaném prostředí. Zobrazení anatomických struktur, které běžně nevidíme ve virtuálním prostředí pak může pomoci lépe pochopit anatomické souvislosti a jejich interakce při polohování rodících pacientek“ popisuje MUDr. Emil Havránek, řešitel projektu na MU.

Inovace ve výuce porodní asistence, jako jsou virtuální realita a rozšířená realita, představují významný krok vpřed v přípravě budoucích odborníků v tomto oboru. Projekty jako PROGRESSION ukazují cestu k efektivnějšímu a modernějšímu vzdělávání, které přináší studentům cenné znalosti a dovednosti, jež jim pomohou excelovat v jejich budoucí profesi.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info