Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

odborný asistent – Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání


korespondenční adresa:
Poříčí 623/7, 603 00 Brno

kancelář: 4027
Poříčí 997/31a
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 3596
e‑mail:
sociální a akademické sítě:
Životopis

Životopis

Základní informace
  • Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. - narozen ve Vysokém Mýtě, bydliště: Brno
Pracoviště
  • Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání
    Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 31a, 603 00 Brno
Funkce na pracovišti
  • Odborný asistent (Specializace: Oftalmopedie, Low vision, Odstraňování bariér ve veřejném prostoru)
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2021-2022:
    Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví: Akreditovaný kvalifikační kurz: Zrakový terapeut, akreditováno Ministerstvem zdravotnictví ČR pod č.j. MZDR 4701/2020/-6/ONP
  • 2015:
    Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita: Doktorský studijní program Speciální pedagogika,obor: Speciální pedagogika
  • 2012:
    Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR: Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených, akreditováno MŠMT pod č.j. 18567/2011-25-481 - SONS
  • 2011:
    Lékařská fakulta, Masarykova univerzita: Obor/specializace: Optometrie (magisterská státní zkouška z lékařských, přírodovědeckých a pedagogických oborů)
  • 2009:
    Lékařská fakulta, Masarykova univerzita: Obor/specializace: Optometrie (bakalářská státní zkouška)
Přehled zaměstnání
  • 2015 - doposud:
    Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 31a, 603 00 Brno (Funkce: odborný asistent)
  • 2018 - 2021:
    Rektorát MU - Poradenské centrum, Brno (Funkce: Garant studijní úspěšnosti pro PdF MU), projekt MUNI 4.0
  • 2013 - 2015:
    Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 31a, 603 00 Brno (Funkce: asistent)
  • 2011 - 2012:
    Katedra speciální pedagogiky - Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 9, 603 00 Brno (Funkce: asistent)
Pedagogická činnost
  • Základy speciální pedagogiky - Oftalmopedie
  • Základy Zrakové terapie
  • Oftalmologie
  • Intervence a provázení u dospělých a seniorů se zrakovým postižením I.
  • Intervence a provázení u dospělých a seniorů se zrakovým postižením II.
  • Funkční vidění
  • Strategie u osob se zrakovým postižením
  • Intervence u osob se zrakovým postižením
  • Specializace - oftalmopedie
  • Člen komise pro státní závěrečné zkoušky
Výzkumné, rozvojové a podpůrné projekty
  • Projekty:
  • 2020 - 2024: Hlavní řešitel projektu Erasmus + KA2 na MU: Alliance of Universities to Reinforce teacher training curricula to Outcast Radicalism and promote equality in Asian societies - AURORA (610297-EPP-1-2019-1-IN-EPPKA2-CBHE-JP)
  • 2019 - 2021: Člen realizačního týmu projektu Erasmus + KA2: Access To Universities for Persons with Disabilities - ATU (2019-1-BG01-KA203-062530)
  • 2019 - 2021: Člen realizačního týmu projektu TAČR: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol(TL02000064)
  • 2021: Hlavní řešitel projektu: Metodologické a prezentační dovednosti kandidátů Ph.D. zaměřujících se na výzkum vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (MUNI/B/1332/2020)
  • 2020: Hlavní řešitel projektu: Rozvoj metodologických a prezentačních dovedností doktorských studentů zaměřujících se na výzkum inkluze (MUNI/B/1299/2019)
  • 2019: Hlavní řešitel projektu: Vhodné strategie výzkumu v oblasti společného a speciálně pedagogického vzdělávání (MUNI/B/1418/2018)
  • 2018: Hlavní řešitel projektu: Nové strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu (MUNI/B/1188/2017)
  • 2017 - 2020: Spoluřešitel projektu OPVVV: Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (Kvalita v inkluzi žáků se SVP) (CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004872)
  • 2017: Spoluřešitel projektu: Výzkum ve speciální pedagogice v přehledových a případových studiích (MUNI/B/1418/2016)
  • 2016 - 2018: Hlavní řešitel projektu na MU: Erasmus+ Klíčová akce 3: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů: 2015-2951/001-001: Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education
  • 2015 - 2018: Spoluřešitel projektu na MU: Erasmus+ Klíčová akce 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů: 2015-1-PL01-KA204-016407: Integration through Education. Innovative methods of family assistantship as a tool of the equlization of opportunities of families at risk of social exclusion
  • 2014: Hlavní řešitel projektu MUNI/FR/0141/2014: MODERNIZACE A ZVÝŠENÍ KVALITY VÝUKY CELÉ SEKCE OFTALMOPEDICKÝCH PŘEDMĚTŮ A JEJICH NAVÁZÁNÍ NA PRAXI
  • 2013: Hlavní řešitel projektu FRVS/348/2013: Rozvoj a zkvalitnění výuky předmětu Základy speciální pedagogiky - oftalmopedie
  • 2011 - 2013: Člen výzkumného týmu v kat. D4 Výzkumného záměru MSM 0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání; řešitel prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
  • 2013: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/B/0748/2012 Facilitátory a bariéry v inkluzivním vzdělávání (CEIV); řešitel PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.
  • 2013: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/A/0709/2012 Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (IIV); řešitel doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
  • 2012: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/A/0886/2011 Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (IVZVSDP); řešitel doc. PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
  • 2012: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/B/0889/2011 Celoživotní inkluzivní vzdělávání – možnosti a perspektivy (CEIV); řešitel PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.
Akademické stáže, studijní nebo pracovní pobyty
  • 2024 Tribhuvan University, Kathmandu, Nepal (7.1.-12.1.2024, Erasmus + Capacity Building in Higher Education, Project Aurora)
  • 2023 University of Malaga, Malaga, Španělsko (31.5.-6.6.2023, Erasmus + Capacity Building in Higher Education, Project Aurora)
  • 2023 Tribhuvan University, Kathmandu, Nepal (25.4.-29.4.2023, Erasmus + Capacity Building in Higher Education, Project Aurora)
  • 2022 University of Applied Sciences, Jyväskylä, Finsko (7.6.-15.6.2022, Teacher mobility programe, Erasmus)
  • 2022 Spojená škola internátna, Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Levoča, Slovensko - Mezinárodní setkání zrakových terapeutů (26.5.-28.5. 2022)
  • 2021 Stáže k rozvoji praktických dovedností v oblasti Low vision a Zrakové terapie - Dětská oční klinika FN Brno, Oddělení nemocí očních a optometrie FN u sv. Anny v Brně, Binocular - Centrum dětské oftalmologie Litomyšl, Centrum zrakových vad Praha, Ordinace MUDr. Anny Zobanové
  • 2020 Binocular - Centrum dětské oftalmologie, Litomyšl (25.8. 2020)
  • 2018 University of Haifa, Haifa, Izrael (20. 6. - 23. 6. 2018, Erasmus+/KA3: 2015-2951/001-001)
  • 2018 Gordon Academic College, Haifa, Izrael; Sapir Academic College, Ashkelon, Izrael (8. 4. - 13. 4. 2018, Erasmus+/KA3: 2015-2951/001-001)
  • 2017 Ilia State Univesity, Tbilisi, Gruzie (22. 11. - 23. 11. 2017, Erasmus+/KA3: 2015-2951/001-001)
  • 2017 Shota Meskhia State Teaching Univesity of Zugdidi, Zugdidi, Gruzie (18. 6. - 22. 6. 2017, Erasmus+/KA3: 2015-2951/001-001)
  • 22. 11. 2017 – 23. 11. 2017: Ilia State University, Tbilisi, GEO
    • Prezentace výstupů projektu na mezinárodní konferenci k přístupnosti vysokých škol pro studující se zdravotním postižením. Příprava spolupráce praktických výstupů projektu Erasmus + KA2 Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education (2015-2951/001-001).
    • 2015-2951/001-001
  • 18. 6. 2017 – 22. 6. 2017: Zugdidi State University, Zugdidi, GEO
    • Pilotování podpůrných nástrojů pro přístupnost vysokých škol v Gruzii pro studující se zdravotním postižením v rámci projektu Erasmus + KA2 Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education (2015-2951/001-001). Vzdělávání akademických pracovníků.
    • 2015-2951/001-001
  • 20. 11. 2016 – 24. 11. 2016: IAKOB GOGEBASHVILI TELAVI STATE UNIVERSITY, Telavi, GEO
    • Tvorba podpůrných nástrojů pro přístupnost vysokých škol v Gruzii pro studující se zdravotním postižením v rámci projektu Erasmus + KA2 Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education (2015-2951/001-001). Vzdělávání akademických pracovníků.
    • 2015-2951/001-001
  • 20. 6. 2016 – 23. 6. 2016: Achva Academic College, Yenon, Erasmus+, ISR
    • Tvorba podpůrných nástrojů pro přístupnost vysokých škol v Izraeli a Gruzii pro studující se zdravotním postižením v rámci projektu Erasmus + KA2 Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education (2015-2951/001-001). Vzdělávání akademických pracovníků.
  • 14. 2. 2016 – 19. 2. 2016: University of Murcia, Murcia, Erasmus+, ESP
    • Tvorba podpůrných nástrojů pro přístupnost vysokých škol v pro studující se zdravotním postižením v rámci projektu Erasmus + KA2 Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education (2015-2951/001-001).
  • 4. 6. 2014 – 6. 6. 2014: Primary Boarding School for Blind and Visually Impaired Children in Levoča, Levoča, Ostatní, SVK
    • Pracovní stáž a navázání spolupráce se Spojenou školou internátnou (pro žáky se zrakovým postižením) a Rehabilitačním střediskem pro zrakově postižené v Levoči
    • MUNI/FR/0141/2014
  • 5. 11. 2013 – 13. 11. 2013: Quest Vision Care Speciality Lab, Largo, USA
    • Cílem bylo seznámit se s vývojem a výrobou speciálních optických pomůcek pro slabozraké.
  • 7. 1. 2013 – 10. 5. 2013: JAMK University of Applied Sciences, Jyväskylä, LLP Erasmus, FIN
    • Dlouhodobý studijní pobyt zaměřený na poznání inkluzivního a speciálního vzdělávání ve Finsku spojený s pracovní stáží na základní škole pro žáky se zrakovým postižením. Dalším cílem pobytu bylo seznámit se s fungováním sociálních služeb pro dospělé se zrakovým postižením a systémem podpory umělců se zrakovým postižením tvořících v rámci uměleckého směru Art Brut.
  • 9. 5. 2012 – 17. 5. 2012: JAMK University of Applied Sciences, Jyväskylä, FIN
    • Výuková činnost zaměřená na rozvoj inkluzivního vzdělávání v ČR, výuku žáků se zrakovým postižením na základních školách v ČR a vývoj postojů učitelů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Univerzitní aktivity
  • Rada vysokých škol - za PdF MU (od 2021 - dosud), Předseda Komise pro přípravu učitelů (od 2022 - dosud)
  • Akademický senát PdF MU - Komora akademických pracovníků (volební 2018 - dosud); Předseda Akademického senátu (2015-2017, 2024-dosud), Ekonomická komise - předseda (2018 - 2024), Legislativní komise - člen (2018 - 2024)
  • Akademický senát MU - Komora akademických pracovníků (2017, 2020 - 2024), Ekonomická komise (2020-2021), Legislativní komise AS MU (2021 - 2024)
  • Akademický senát MU - Studentská komora (2008-2011, 2012 - 2014)
  • Komise pro přípravu dlouhodobého záměru MU 2011-2015
  • Rada vysokých škol - Studentská komora - zvolen za MU (2010 - 2011), Komise pro sociální a ekonomické záležitosti SKRVŠ (2010 - 2011)
  • Akademický senát LF MU (2006 - 2011), Legislativní komise AS LF
Další vzdělávání a externí odborné aktivity
  • 2022 - dosud: Asociace zrakových terapeutů
  • 2021 Když barvy pomáhají číst - Terapie vizuálního stresu, webinář
  • 2020 Možnosti a přínos logoterapie pro pracovníky v pomáhajících profesích – uvedení do problematiky - Diecézní charita Brno
  • 2020 Montessori pedagogika I - přirozené vzdělávání, vzdělávací program akreditován MŠMT pod č. MSMT-24601/2018-1-770 - Montessori Morava, o.p.s.
  • 2019 Komplexní péče - seminář Mezioborové spolupráce - Ortoptická diagnostika a léčba u dětí se specifickou poruchou učení - oční optika LK
  • 2018 školení Komunikace s klienty v obtížné situaci - Modrá linka
  • 2018 školení Řešení konfliktů v komunikaci III - Pedagogická fakulta MU
  • 2018 - dosud: člen Poradního sboru Rady města Brna pro bezbariérové Brno
  • 2017 školení Řešení konfliktů v komunikaci - Pedagogická fakulta MU
  • 2017 školení Krizová intervence v praxi - Diecézní charita Brno
  • 2016 školení Základy statistiky pro analýzu dat - ACREA ČR
  • 2015 - dosud: Viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů
  • 2015 - dosud: Předseda redakční rady odborného časopisu Česká oční optika
  • 2013 Odstraňování architektonických bariér, vzdělávací program akreditovaný MPSV pod č. 2011/0670-PC/SP/PP - Národní rada osob se zdravotním postižením ČR
  • 2013 Refraction and Low Vision Course - Lions Ophtalmology Educational Centre in Prague
  • 2012 Kurz Aplikace mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví ICF (dle WHO)
  • 2012 Kurz komunikace se zrakově postiženými - Masarykova univerzita - Teiresiás
  • 2012 Kurz projektového řízení - PREFEKT (prvek efektivity výzkumu) - Masarykova univerzita
  • 2009 Kurz projektového řízení - práce týmů - Akademické centrum studentských aktivit
  • 2008 Kurz projektového řízení I. - základní kurz - Akademické centrum studentských aktivit
  • 2008 Komunikace a argumentace I., II. - Akademické centrum studentských aktivit
Prezentace na konferencích, ocenění odbornou komunitou
  • 8th European Conference on Psychology and Visual Impairment, Prague, Czech Republic (2021) - Aktivní účast: Accessibility of Czech Primary Schools for Students with Visual Impairment
  • VIII. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2020) - Aktivní účast: Přístupnost základních škol jako důležité podpůrné opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Mezinárodní konference ICOLLE (2019) - Aktivní účast: Fyzická přístupnost základních škol v kontextu inkluzivního vzdělávání
  • VI. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2018) - Beneš, Vrubel: Výhody digitálních lup pro slabozraké, nácvik a rehabilitace klientů se zrakovým postižením
  • Inclusive Education (2017, Tbilisi) - Zvaná přednáška: Accessibility of Colleges for Students with Special Educational Needs; Integration through Education
  • V. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2017) - Aktivní účast: Komparace přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii; Výběr vhodného typu korekční pomůcky při rehabilitaci jedinců se zrakovým znevýhodněním
  • III. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2015) - Aktivní účast: Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol
  • II. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2014) - Aktivní účast: Terénní mapování ve speciální pedagogice
  • II. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2014) - Aktivní účast: SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina a Martin VRUBEL. Kultura a její přístupnost pro osoby se zdravotním postižením
  • Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého - Optofest 13 (2013) - Aktivní účast: Zrakové postižení a intaktní společnost
  • 6. Symposium Internationale Heil - und Sondernpädagogik (2013) - Aktivní účast: Přístupnost galerií pro osoby se zrakovým postižením
  • Onerva (Finland) (2013) - Zvaná přednáška: Bariéry pro osoby se zrakovým postižením v ČR
  • Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého - Optofest 12 (2012) - Aktivní účast: Baréry veřejného prostoru pro osoby se zrakovým postižením
  • Konference studentů DSP Speciální pedagogika PdF MU (2012) - Aktivní účast: Školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením
  • Přednáška na odborném akreditovaném školení Telč 2012, pořádaném v rámci celoživotního vzdělávání Optometristů. Téma přednášky: Technologické prostředky ke kompenzaci zrakové vady u těžce slabozrakých a prakticky nevidomých klientů
  • 55. Studentská vědecká konference LF MU (2011) - 1. místo v sekci nelékařských oborů
  • 2. Celostátní studentská konference Optometrie (2011) - Aktivní účast: Revoluce ve výrobě brýlových čoček
  • 1. Celostátní studentská konference Optometrie (2010) - Hlavní organizátor
Vybrané publikace
  • LEVÍČEK, Dominik a Martin VRUBEL. Výuka Braillského notopisu via online. ŠTÚDIE ZO ŠPECIÁLNEJ PEDAGOGIKY. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2023, roč. 12, č. 2, s. 30-43. ISSN 2585-7363. odkaz na článek v e-verzi info
  • VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA a Nicol DOSTÁLOVÁ. Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2021, roč. 10, č. 18, s. 61-74. ISSN 1805-4978. Odkaz na časopis info
  • DOSTÁLOVÁ, Nicol, Martin VRUBEL a Petr KACHLÍK. Syndrom počítačového vidění – projevy a možnosti předcházení. Časopis lékařů českých. Praha: Česká lékařská společnost J.E. Purkyně, 2021, roč. 160, 2-3, s. 88-92. ISSN 0008-7335. Odkaz na časopis - ke stáhnutí po přihlášení info
  • BENEŠ, Pavel, Martin VRUBEL, Šárka HLUBOCKÁ a Kateřina MALÁ. Jednoduché vyšetření zraku u dětského pacienta. Pediatrie pro praxi. Olomouc: Solen s.r.o., 2020, roč. 21, č. 3, s. 152-155. ISSN 1213-0494. Odkaz na časopis info
  • BENEŠ, Pavel, Karel PANČOCHA a Martin VRUBEL. Přehled oftalmologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických profesí, 2020, 126 s. ISBN 978-80-7013-603-4. info
  • ŘEHULKA, Pavel, Martin VRUBEL, Tomáš NEŽÁDAL a Milan BRÁZDIL. Socioekonomické dopady bolestí hlavy - příčiny a možnosti ovlivnění. CESKA A SLOVENSKA NEUROLOGIE A NEUROCHIRURGIE. Praha: CZECH MEDICAL SOC, 2020, roč. 83, č. 5, s. 499-503. ISSN 1210-7859. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14735/amcsnn2020499. Odkaz na článek info
  • JÁGEROVÁ, Nora a Martin VRUBEL. Kľúčové komponenty sociálnej interakcie medzi jednotlivcom s viacnásobným postihnutím a jeho interakčným partnerom. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 1, s. 76-87. ISSN 2585-7363. Webová adresa odkazující na text článku. info
  • BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 2, s. 111-126. ISSN 2585-7363. Odkaz na časopis info
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika, Petr FUČÍK, Karel PANČOCHA a Martin VRUBEL. Evaluation of School Inclusion: Mission (Im)possible. 1. vyd. Münster: Waxmann Verlag GmbH, 2018, 161 s. ISBN 978-3-8309-3771-5. info
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Výhody digitálních lup, nácvik a rehabilitace klientů se zrakovými disabilitami. Rehabilitácia. Bratislava: Liečreh s.r.o., 2018, roč. 55, č. 4, s. 215-219. ISSN 0375-0922. info
  • VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. info
  • VRUBEL, Martin, Věra LINHARTOVÁ a Pavel BENEŠ. Komparace přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii. In V. Olomoucké speciálně pedagogické dny. 2017. info
  • VRUBEL, Martin. Integration through Education - support for disadvantaged families. In Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support. 2017. info
  • VRUBEL, Martin. Accessibility of Colleges for People with Disabilities. In Inclusive Education: Research Learning, Teaching and Student Support. 2017. URL info
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
  • VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. URL info
  • VRUBEL, Martin. Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol. In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015. program a bulletin příspěvků info
  • VRUBEL, Martin. Přehledové studie II. - příprava přehledové studie. 2015. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • VRUBEL, Martin, Filip CHVÁTAL a Karel PANČOCHA. Odstraňování bariér veřejného prostoru jako předpoklad bezpečného pohybu osob se zrakovým postižením. Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2013, roč. 23, č. 3, s. 229-242. ISSN 1211-2720. info
  • VRUBEL, Martin. Schopnost samostatného pohybu jako předpoklad sociální inkluze osob se zrakovým postižením – role vzdělávacích zařízení. In Friedmann, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs and their Job Opportunities. 1. vyd. Brno: Paido, 2012, s. 157-168. ISBN 978-80-7315-236-9. info
  • VRUBEL, Martin. Možnosti školní a sociální inkluze u jedinců se zrakovým postižením. In Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 152-157. ISBN 978-80-210-5663-3. info

12. 11. 2024

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info