Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prioritní osa: Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Oblast podpory: Partnerství a sítě
Datum konání akce: 3.5.2011
Celkem respondentů: 48
1. Spokojenost s průběhem jednotlivých přednášek
Účastníci workshopu byli s jednotlivými přednáškami v souhrnu spokojeni. Průměry hodnocení se na škále 1-6 pohybují v rozmezí 1,5 – 1,9, což je dobrý výsledek.
Pořadí přednášek podle dosaženého hodnocení spolu s průměry ukazuje následující tabulka:
Tab.1. Pořadí přednášek
Pořadí | přednáška | průměr |
---|---|---|
1 | 4. FN Bnro - Biochemické vyšetření potu | 1,46 |
2 | 7. Studentské prezentace | 1,55 |
3 | 6. FN Brno - Vyšetření mozkomíšního moku | 1,6 |
4 | 2. Společná prezentace - Exkurze ve výrobním závodě Roche | 1,7 |
5 | 5. FN Brno - Screening kolorektálního karcinomu | 1,73 |
6 | 1. Úvod - konkrétní výstupy projektu /doc. Dastych/ | 1,78 |
7 | 3. ROCHE - Decentralizovaná laboratorní diagnostika | 1,87 |
Průměry ale nejsou pro toto hodnocení nejlepším ukazatelem, vzhledem k poměrně vysoké variabilitě odpovědí, proto je nejlépe orientovat se podle následujícího grafu, kde jsou procentuálně zastoupené odpovědi všech respondentů:
Graf.1.Spokojenost s průběhem přednášek
2. Zajímavost a užitečnost informací
V této otázce měli respondenti na škále 1-6 uvést, do jaké míry souhlasí s následujícími výroky:
„Získané informace jsou pro mě velmi zajímavé“
„Získané informace jsou pro mě užitečné a využiji je při své budoucí práci“
Graf.2. Zajímavost a užitečnost informací
3. Materiály
Graf.3. Materiály
Materiály byly účastníky hodnoceny velmi dobře, dvě třetiny je pokládají za rozhodně vyhovující a dostačující, zbylá třetina s tímto více či méně souhlasí. Záporná odpověď nebyla zaznamenána ani jedna.
4. Celková spokojenost
Graf.4. Celková spokojenost
Respondenti byli s workshopem spokojeni (38%) či „velmi spokojeni (58%). Negativní odpověď opět nebyla zaznamenána ani jedna, což je velmi příznivé.
5. Co se líbilo … v čem by byl prostor ke zlepšení
Celkem 34 účastníků využilo možnosti napsat vlastními slovy, co se jim na workshopu líbilo a v čem by naopak využili prostor ke zlepšení:
Tab.2. Co se líbilo X prostor ke zlepšení
co se vám líbilo… příležitost ke zlepšení | |
---|---|
1 | více praktických ukázek (testů) |
2 | líbila se mi přednáška o okultním krvácení |
3 | (+) praktická ukázka analyzátoru, přednášky FN Brno a Roche zajímavé; zlepšení: nejprve zveřejnit názvy přednášek (podrobnější program by asi zaujal více studentů, protože mají lepší představu o tom, o čem to vlastně je) (+) informace jak se přihlásit na workshop |
6 | líbilo se mi uspořádání workshopu, dobré časování pro jednotlivé prezentace, příjemné občerstvení |
7 | přednášky FN Brno se kryjí s přednáškami ve výuce ZDRL |
8 | líbila se mi prezentace firmy roche, do prezentace doktorů bych zapojila i jiné (z přírodovědy nebo z VUT) |
10 | výborné občerstvení, přednášku o likvoru jsem slyšela už potřetí |
14 | Roche - decentralizovaná lab. Medicína - přednáška byla velmi zajímavá, Pro nás jako laboranty zbytečná - s kapesními analyzátory se zas tak často nesetkáme, aby nám musely být představeny jednotlivé typy na trhu |
15 | Líbilo se mi to, že jsem se dozvěděla, jak má taková prezentace o laboratorní práci vypadat |
16 | Workshop mi přinesl mnoho zkušeností, užitečných poznatků a hlavně inspiraci k vytvoření bakalářské práce v příštím roce. Jsem moc ráda, že jsem zde mohla být a že jste pro nás tyto aktivity vytvořili |
17 | nové poznatky, praktické informace |
18 | velice se mi líbil program a přednášky MUDr. Z FN Brno, které jsou pro mě velice přínosné |
19 | Byla jsem spokojena s příjemnou atmosférou po celou dobu konání workshopu. Všechny přednášky byly zajímavé a poctivě připravené. Některé byly zajímavější, jiné méně. Ráda se zúčastním dalších aktivit projektu. |
20 | líbil se mi větší prostor pro studenty, než minulý rok. Tyto přednášky byly zajímavým poučením |
22 | dobrá organizace, velký zájem o názor studentů, bohužel však většina prezentací se netýká zaměření studia na VUT - biomedicína - pomoc zavedením předmětů volitelných ve VUT |
23 | líbilo: velký prostor pro studentské prezentace |
27 | co se týče studentských prezentací, nechala bych studenty povinně mluvit do mikrofonu. Nebylo totiž bohužel skoro nic slyšet v mnohých případech |
28 | líbilo se mi, stíhal časový rozpis |
29 | více praktických ukázek by ho činilo zajímavějším |
30 | absolutní selhání při informovanosti studujících přednášejících. Do poslední chvíle jsem netušil, zda budu prezentovat a nikdy jsem se nedozvěděl pokyny pro prezentaci (doba, kompatibilita SW/HW/) atd. až na toto nezvládnutí se ovšem jedná o super akci |
31 | celkově se mi školení líbilo |
32 | zlepšil bych funkčnost analyzátoru krve, který prý kvůli nedostatku krve neměřil. Líbila se mi … odborných prezentací spolu s prezentacemi od studentů. Zázemí a organizace byla dobrá. Občerstvení bylo velice příjemné |
33 | zajímavé informace v odborných přednáškách |
34 | přátelský přístup. Mohlo by být více krevních testů (či jiných) kt. bychom si mohli vyzkoušet - nevím, do jaké míry realizovatelné |
35 | líbilo se mi, že prezentující byli opravdu odborníci a uměli srozumitelně a poutavě mluvit o své práci |
36 | vhodné volby témat, velmi zajímavé. Mohly by se zlepšit testy či pokusy, které se zde provádí, zvýšením počtu a kapacit |
37 | líbily se mi přednášky FN Brno ohledně vyšetření potu, mozkomíšního moku a screeningu kolorektálního karcinomu. Také praktické vyzkoušení analyzátoru |
38 | skvělá byla demonstrace přístroje, uvítal bych i víc |
39 | praktické vyskúšanie analyzátora. Zároveň stručné objasnenie fungovania jednotlivých prístrojov |
41 | studentské prezentace byly výborné |
43 | líbila se mi prezentace studentů a připomínky k jejich prezentaci |
44 | líbilo se mi příjemné prostředí díky přátelskému přístupu organizátorů a také to, že byl poměrně velký prostor dán studentským pracím; rozšířila bych prezentace z jednotlivých oddělení nemocnic |
45 | líbilo se mi vše, uvítala bych vypnutou/zeslabenou klimatizaci |
48 | páči sa mi možnosť zúčastnit sa na workshope aktívnou formou |
6. Informace o konání workshopu
Graf.5. Informace o konání WS
Téměř polovina zúčastněných se o konání worksopu dozvěděla od pedagogů, další velká část (25%) pak z webových stránek projektu. Několik respondentů tuto informaci získalo také na facebooku nebo od svých kolegů. V kategorii jiné se objevoval jako zdroj informací loňský workshop, exkurze v Rotkreuzu nebo vedoucí pracovník laboratoře.
7. Účast na loňském workshopu
Graf.6. Účast na loňském WS
Mezi letošními účastníky bylo 40% těch, kteří se již účastnili minulého wokshopu, avšak všichni pouze jako pasivní posluchači, z minulých přednášejících či prezentujících jej nenavštívil nikdo.
8. Účast na letošním workshopu
Graf.7. Účast na letošním WS
Letošní workshop tvořili z jedné třetiny přednášející, zbylé dvě třetiny pak pasivní posluchači.
9. Webové stránky projektu
Graf.8. Webové stránky - existence
O existenci webových stránek věděli téměř všichni účastníci (až na jednoho).
Graf.9. Návštěva stránek
Stránky drtivá většina z nich také navštěvuje, 27% pravidelně, více než polovina respondentů je navštěvuje nepravidelně, zbývajících 13% je nenavštěvuje vůbec.
Ti kteří uvedli, že stránky navštěvují nepravidelně, popsali svou frekvenci návštěv následovně (absolutní počty respondentů):
1x měsíčně | 6 |
2x měsíčně | 6 |
1x za 2 měsíce | 2 |
1x týdně | 2 |
ostatní | 4 |
Pro odběr novinek z webových stránek se zaregistrovala necelá třetina respondentů.
Graf.10. Registrace novinky
10. Aktivity projektu
U otázek týkajících se projektu jako takového byla zjišťována míra souhlasu s následujícími výroky:
„Považujete cíle projektu za užitečné?“
„Máte dostatečné informace o aktivitách projektu?“
„Považujete dosavadní aktivity projektu za přínosné?“
Graf.11. Aktivity projektu
Cíle považují účastníci worhshopu rozhodně za užitečné (73% uvedlo, že rozhodně ano). V případě informací o projektu se názory trochu více liší, ale přesto je celkem 77% přesvědčeno, že informací mají dostatek, zbytek váhá kolem středu.
Aktivity projektu označili respondenti jako víceméně přínosné (převažovaly odpovědi „rozhodně ano“ a „ano“).
Doposud se nějaké aktivity zúčastnila nadpoloviční většina respondentů.
Graf.12. Účast aktivita projektu
pracovní den v RD | 19 |
Rotkreuz | 2 |
FN Bohunice | 6 |
workshop 2010 | 8 |
Většina se účastnila pracovního dne v Roche s.r.o., dále pak byl často uváděn loňský workshop, exkurze ve FN Bohunice či návštěva v centrále Roche v Rotkreuzu.
Na následující otázku, zjišťující, jaký měly tyto aktivity pro respondenty přínos, neodpovědělo 44% dotázaných (n/a), protože se jednalo o otázku pod filtrem. Odpovídali proto pouze ti, kteří uvedli, že se nějaké aktivity v minulosti zúčastnili.
Aktivity projektu, kterých se studenti v minulosti účastnili, pro ně měli jednoznačně velký přínos a přinesly jim nové zkušenosti. Na pětibodové škále se byly zaznamenány pouze odpovědi 1 a 2, žádná prostřední ani negativní odpověď se neobjevila.
Graf.13. Přínos aktivity
V další části dotazníku měli respondenti možnost slovně vyjádřit, v jaké oblasti by uvítali zlepšení aktivit projektu. Této možnosti využilo 17 účastníků:
Tab.3. Zlepšení aktivit
zlepšení aktivit | |
---|---|
1 | umožnění přístupu studentům z jiných fakult VUT |
3 | hlavně aktivní zapojení studentů (informovat o možnostech) |
7 | více nabídek pro zdravotní laboranty, myslím si, že projekt nabízí více studentům PřF a VUT |
10 | obsahově jiné další pracovní dny v roche |
11 | nepořádat workshopy v blízké době ke státnicím |
17 | více zapojených firem |
18 | více informací pro studenty kombinovaného studia |
20 | možnost mít kredity za volitelné předměty by byl obrovský přínos |
22 | zahrnutí i jiných odvětví než biochemie |
25 | větší propagace mezi studenty, více akcí podobných workshopu |
28 | zahrnout do aktivit více i magisterské studenty |
31 | pozměnit témata. Předpokládám, že ne každý rozuměl každé PPT z důvodu velké variability. (PC, biochemie, anal. Chem., anatomie, org. Chemie) |
32 | aktivní zapojení skupiny studentů na nově zapojených projektech |
34 | informovanost o existenci - např. informovat v nižších stupních studia |
45 | častější konání workshopů |
46 | častější konání workshopů |
48 | uvítala by som možnosť využívať finančné zabezpečenie cesty do Prahy aj pre slovenských študentov; možnosť cesty do centrály Roche pre viacerých študentov |
Další otázka (také otevřená) se týkala rozšíření aktivit projektu. 21 studentů připojilo své návrhy:
Tab.4. Rozšíření aktivit
rozšíření aktivit | |
---|---|
3 | efektivnější způsob informování |
9 | více exkurzí |
10 | jak tento program využijeme při hledání zaměstnání??? |
17 | zprostředkování studentských praxí ve firmách |
18 | kombinovaná studia MU |
20 | navazující aktivita na pracovní den v Roche |
22 | zajištění volitelných předmětů na VUT |
23 | pořádání malých seminářů (2 x za měsíc), diskuze aktuálních článků, metod ( s větším přesahem) |
25 | přednášky odborníků na jejich témata, exkurze na odborné pracoviště |
28 | exkurze, praktické ukázky |
30 | De facto se jedná o akci PřF + LF, VUT podle mě není čím do studentských WS přispět tak, aby PřF a LF účelně doplňovalo. Předmět zabývající se laboratorní technikou, kterou studenti PřF a LF využívají k pracím, probíhá až v 5. ročníku. Naproti tomu systémy, o kterých pojednávají studenti VUT , nejsou u studentů PřF a LF využívány. Tudíž bych rád uvítal zapojení např. radiologické, kardiologické kliniky atp. |
32 | větší provázanost skupin studentů starších s více zkušenostmi, tak mladších se zkušenostmi menšími |
34 | Exkurze |
35 | odborné aktivity |
38 | letní škola |
41 | více možností pro studenty se zúčastnit exkurzí zaměřených na praxi |
42 | poskytnutie viac možností pre študentov, aby sa mohli zapojiť do práce |
43 | větší spolupráce s praktickým využitím v praxi |
44 | více výletů do Švýcarska s možností vycestování na výlet i studentům, kteří zatím neukončili studium nebo nemají praxi |
45 | více přednášejících studentů, navýšení kapacity studentů pro exkurzi do Roche do Švýcarska |
46 | více přednášejících studentů, navýšení kapacity studentů pro exkurzi do Roche do Švýcarska |
11. Diskusní fórum
Následující blok otázek se týkal diskusního fóra o srovnání vybraných předmětů založeného na webových stránkách projektu.
Graf.14. Info o DF
O založení fóra se dozvěděly dvě třetiny dotázaných, a to nejčastěji na webu, od pedagogů nebo od kolegů. Jako jiné zdroje byl ve všech případech uveden právě probíhající workshop. Vzhledem k tomu, že žádný ze zdrojů nebyl zastoupen ve výrazně převyšující míře, dalo by se usuzovat, že studenti přichází k informacím tak nějak porůznu a nemají jeden společný zdroj, na který by se spoléhali. Pozitivní však zůstává, že se (ať už jakkoli o diskusním fóru přeci dozvěděli).
Stejně tak jakov případě otázky na informace o konání workshopu zde hrají webové stránky a pedagogové významnou roli coby zdroj informací (i když v tomto případě to není tak výrazné).
Graf.15. info DF – jakou formou
Studenti se v diskusním fóru zatím nevyjádřili především z toho důvodu, že o něm nevěděli (35%), nebo že neměli čas (31%), další část diskusní fórum nezajímá, nebo na něj zapomněli. Mezi dotázanými, kteří na otázku neodpověděli (n/a) se objevují i ti,. Kteří do diskusního fóra přispěli (tato možnost se bohužel v nabídce odpovědí neobjevila).
Graf.16. DF – důvody nevyjádření
Diskusního fóra hodlá v budoucnosti využít rozhodně 21%, nadpoloviční většina je toho, názoru, že jej spíše využijí, zbývající mají pocit, že spíše ne.
Graf.17. využití DF
12. Informovanost v rámci projektu
Tři čtvrtiny studentů mají pocit, že jsou informováni spíše dostatečně, 8% je o tomto rozhodně přesvědčeno. Dalších 8% ale míní, že jsou informováni spíše nedostatečně a podporuje je v tom i pár kolegů, kteří si stojí za tím, že rozhodně nejsou dostatečně informováni. Ve finále je ale jasné, že v souhrnu jsou studenti s informovaností celkem spokojeni.
Graf.18. Dostatečná informovanost
Několik studentů odpovědělo také na otázku, V ČEM by se měl podle nich způsob informovanosti zlepšit,
Tab.5. V čem zlepšit informovanost
v čem zlepšit způsob informovanosti | |
---|---|
1 | např. lepší informovanost o programu workshopů - seznam prezentací a jejich titul abychom si mohli připravit dotazy |
3 | způsobem informování (ne jen, elektronicky) |
14 | Vyučující (např. v předmětu klinické biochemie) by mohli informace podávat ve větší míře a s větším předstihem |
16 | pedagogové by měli více informovat studenty na přednáškách a cvičeních. Informovat studenty dříve dopředu o událostech pomocí mailu |
18 | více informovaných studentů a zaměstnanců nemocnic, kam studenti chodí na praxi |
19 | informovat studenty ve výuce o užitečnosti projektu |
20 | informovanost je dostatečná, studenti by měli být všímavější |
22 | ocenila bych větší informovanost co se týče menších událostí, seminářů, praktických ukázek |
25 | informace v tištěné podobě na nástěnkách |
28 | víc informačních e-mailů |
31 | RSS, to by bodlo |
32 | pro nejlepší informovanost mi přijde užití poznámek přes facebook, popřípadě přes školní e-mail |
35 | informovanost byla pro mě víc než naprosto dostatečná |
36 | rozesílání e-mailů |
A také JAK by se měl zlepšit:
Tab.6. Jak zlepšit informovanost
jak zlepšit způsob informovanosti | |
---|---|
1 | dříve zveřejnit program workshopů na webových stránkách; prostor pro dotazy na workshopu |
3 | krátké reporty, co se děje; bylo by vhodné uspořádat informační přednášky o projektu na jednotlivých školách |
14 | pedagogové by mohli přímo poukázat na možnost navštěvování přednášek na jiných fakultách a osobně o tom diskutovat nebo alespoň informovat o vývinu a průběhu nabídky (osobně nebo na fóru) |
15 | zasláním e-mailu o konání workshopu na IS |
17 | formy informování jsou dostatečné |
18 | více informačních letáků ve třídách a na chodbách fakult, časopis PES jsem v kampusu ještě neviděla |
20 | informační mail o aktualizaci stránek by měl obsahovat informaci o tom, co bylo aktualizováno |
22 | přehled a možnost přihlásit se na kapacitně omezené malé události a praktické ukázky na internetu |
30 | Uvědomit si, že pro studenty se jedná o prestižní akci, často první přednes před desítkami posluchačů. Studenti by měli být informováni o SW/HW, času a dalších prostředcích souvisejících s prezentací |
32 | lepší provázanost studentů a firem, fotky z posledních seminářů bych posílal formou odkazů zúčastněným |
44 | myslím si, že je to dostačující |
Osobní informace
Poměr studentů z jednotlivých fakult byl poměrně vyvážený; studenti VUT zaujímali jednu třetinu, studenti PrF MU měli počet studentů trochu vyšší na úkor studentů z LF MU.
Graf.19. Fakulta
Šetření se zúčastnilo 70% žen a 30% mužů.
Graf.20. Pohlaví