Otázky
z praktik
1.
Student vysvětlí význam a principy DNA
diagnostiky na detekci I/D ACE polymorfismu pomocí metodiky PCR |
2.
Student popíše vliv ionizujícího záření na
organizmus na úrovni molekulární, buněčné, tkáňové a systémové |
3.
Student zdůvodní časovou dynamiku změn
krevního obrazu při akutní nemocni z ozáření. |
4.
Student rozlišuje mezi deterministickými a
stochastickými účinky ionizujícího záření a jejich praktickými implikacemi |
5.
Student vysvětlí možnosti farmakologického
ovlivnění sekrece žaludeční šťávy v kontextu experimentálně navozeného
žaludečního vředu u pokusného zvířete (inhibice protonové pumpy, blokáda H2
receptorů) |
6.
Student vysvětlí princip ultrazvukového a
dopplerometrického vyšetření cév, základní patologie periferních cév
(insuficience venózních chlopní, ischemie, zkraty, steal syndromy) |
7.
Student interpretuje kontinuální záznam EKG
u pokusného zvířete při jednotlivých patologických stavech, popíše nálezy na
záznamu EKG |
8.
Student rozlišuje EKG záznamy nejčastěji se
vyskytujících arytmií (sinusové arytmie, SVES, fibrilace síní, flutter síní,
AVRT, AV blokády, nitrokomorové blokády, KES, komorové tachykardie, torsades de pointes, fibrilace komor) |
9.
Student demonstruje znalost indikací a
principu 24h-monitorování krevního tlaku, fyziologických a patologických
křivek v záznamu |
10. Student rozlišuje metody
vyšetření krevního tlaku a tepové frekvence, indikace k ambulantnímu
monitorování krevního tlaku (AMTK), vývoj krevního tlaku a tepové frekvence
při zátěžových testech (izometrická zátěž, cvičení) |
11. Student demonstruje
základní statické a dynamické parametry zjišťované během spirometrického
vyšetření a jejich vztah k plicním obstrukčním a restrikčním chorobám,
fyziologický diagram objem-průtok a jeho změny při intra/extrathorakální
obstrukci a restrikci |
12. Student popíše rozvoj
renální ichémie na základě experimentu na zvířeti |
13. Student vysvětlí
stanovení glomerulární filtrační rychlosti v závislosti na křivce koncentrace
inulinu během vylučování ledvinami, diskutuje využití clearance dalších látek
(kreatinin, PAH) |
14. Student demonstruje vznik
renovaskulární hypertenze v průběhu modifikovaného Goldblattova pokusu,
rozdíl mezi stenózou renální tepny unilaterální a bilaterální (resp.
solitární ledviny), úlohu RAAS a expanze objemu, hypertrofie srdeční stěny v
důsledku hypertenze |
15. Student demonstruje
princip diagnostiky diabetu zátěžovým testem (oGTT) na zvířecím modelu
experimentálně vyvolaného diabetu (alloxan). |
16. Student vyjmenuje
parametry klinicky využitelné v popisu stavu výživy (kalorimetrie, BMI, WHR
index, váha, tloušťka kožní řasy, bioimpedance, DEXA) |
17. Student aplikuje základní
znalosti biostatistiky k vysvětlení konstrukce referenčních intervalů |
18. Student demonstruje
vyšetření kvality kožní bariéry prostřednictvím vyšetření odporu a vodivosti
kůže nebo chemickou (Burckhardtovou) zkouškou s přihlédnutím ke složení kožní
bariéry a jeho poruchám |
19. Student demonstruje vznik
obstrukčního ikteru podvázáním choledochu. Ovládá etiopatogenezi dalších typů
ikteru (hemolytický, intrahepatální), diagnostiku jednotlivých typů prostřednictvím
vyšetření metabolitu hemu v moči, krvi a stolici, s využitím
mitochondriálních/cytoplasmatických/membránových jaterních enzymů |
Otázky
z obecné patofyziologie
1.
Student charakterizuje stav zdraví a nemoci
z hlediska různých koncepcí |
2.
Student vyjmenuje hlavni zdroje
interindividuální variability jako důvodu problematického stanovení
normálnosti v medicíně |
3.
Student diskutuje vlivy, které determinují
frekvence alel v populaci (tj. vzácné a běžné) a uvede význam znalosti
populační frekvence pro medicínu |
4.
Student kategorizuje základní typy mutací v
somatických a germinativních buňkách (genomové, chromozomové a genové) a
uvede klinicky relevantní příklady |
5.
Student rozlišuje typy mutací podle
mechanizmu (např. stop kodon, posun čtecího rámce, silent, missense atd.) a
tedy očekávaného efektu (kvalitativní a kvantitativní) |
6.
Student popíše základní principy metod
sloužících k analýze lidského genomu a jeho variability |
7.
Student shrne základní typy reparace DNA a
je schopen uvést příklady jejich uplatnění |
8.
Student charakterizuje základní rysy
monogenních nemocí z hlediska penetrance a variability fenotypu (příp.
fenokopií), lokusové vs. alelické heterogenity, populační frekvence alel,
závislosti na zevních faktorech a interakce s prostředím, závažnosti nemoci a
doby manifestace |
9.
Student diskutuje základní principy a
indikace genové terapie |
10. Student zná význam pojmu
farmakogenetika a demonstruje její praktické využití na relevantních
příkladech |
11. Student demonstruje
pochopení charakteru působení zevních faktorů na vznik nemocí uvedením
relevantních příkladů |
12. Student kategorizuje
zevní příčiny nemocí na fyzikální, chemické a biologické |
13. Student charakterizuje
základní rysy komplexních nemocí z hlediska penetrance a variability fenotypu
(příp. fenokopií), lokusové vs. alelické heterogenity, populační frekvence
alel, závislosti na zevních faktorech a interakce s prostředím, závažnosti
nemoci a doby manifestace |
14. Student shrne význam
znalosti epigenetiky z hlediska diferenciace buněk, modulace genové exprese, fetálního
programováni, imprintingu a maligní transformace buněk |
15. Student popíše
patofyziologie stresové reakce a uvede koncept všeobecné adaptační reakce se
všemi fázemi vč. metabolického podkladu stresové reakce a event. důsledku
(dys)stresu v podobě rozvoje psychosomatických nemocí |
16. Student definuje pojem
homeostáza a diskutuje způsoby její udržení různými typy regulací |
17. Student dokáže popsat
základní principy fungování mnohobuněčného organizmu z hlediska mezibuněčné
komunikace, diferenciace, reakce na poškození a regenerace tkání |
18. Student identifikuje
poruchy vývoje a růstu z hlediska ontogeneze |
19. Student popíše důsledky
hypoxie (vč. aktivního hypoxií indukovaného „buněčného programu“) jako
jednoho z nejčastějších etiologických faktorů buněčného poškození |
20. Student vysvětlí
patofyziologický podklad lokálních makroskopických projevů zánětu (tumor,
calor, rubor, dolor a function laesa) a objasní podstatu systémové reakce
organizmu na zánět - reakce akutní fáze, tj. horečka (pyrexie, typy a
mechanismus), cirkulační změny, anorexie (mechanizmus), leukocytóza, cytokiny
indukované změny jaterní proteosyntézy (pozitivní a negativní proteiny akutní
fáze) |
21. Student diskutuje
patofyziologii syndromu systémové zánětové odpovědi (SIRS, vč. sepse) a mechanismy,
kterými přispívá k rozvoji syndromu multiorgánové dysfunkce (MODS) |
22. Student vysvětlí
Starlingovy síly a jejich úlohu v patogenezi edému, poruchy permeability
stěny kapilár, distribuci tekutin mezi jednotlivými kompartmenty, s
přihlédnutím ke vzniku edému ve specifických lokalitách (plicní edém, mozkový
edém, ascites) |
23. Student diskutuje
etiopatogenezi nejdůležitějších poruch iontové rovnováhy (zejm. sodíku,
chloridů, draslíku (s důrazem na faktory ovlivňující distribuci draslíku mezi
intra- a extracelulárním prostorem),
vápníku, hořčíku a fosfátů) a uvede příklady nemocí a stavů narušujících
jejich bilanci a regulaci |
24. Student shrne faktory
determinující formy vápníku v krvi (ionizované kalcium, vázané, v komplexech)
a molekulární podstatu kalciové signalizace v buňkách příštítných tělísek
(kalciový senzor) |
25. Student dokáže uvést
základní parametry určující dostupnost vitaminu D a jeho biologický efekt
(příjem, absorpce, aktivace, de nova tvorba, intracelulární signalizace a
genová exprese), etiopatogenzi
(malabsorpce, zejm. steatorea) a důsledky hypovitaminózy D (rachitis,
osteomalacie) |
26. Student rozlišuje
základní poruchy acidobazické rovnováhy (metabolická/respirační
acidóza/alkalóza), možnosti jejich kompenzace (pufrační systémy, plíce,
ledviny) a korekce |
27. Student vyjmenuje
nejdůležitější biologické důsledky hypo-/hypernatrémie, hypo-/hyperkalémie,
hypo-/hyperkalcémie, hypo-/hyperfosfatémie a hypo-/hypermagnezémie |
28. Student aplikuje znalosti
regulace objemu (baroreceptory, CNS, sympatikus, katecholaminy, renin-angiotensin-aldosteronový
systém, atriální natriuretický faktor) a tonicity [osmoreceptory, CNS,
antidiuretický hormon (ADH), žízeň] k vysvětlení patofyziologie poruchy
objemové (hypovolemie, hypervolemie, hyperhydratace) a osmotické rovnováhy
(izolované i kombinované) a uvede klinicky relevantní příklady (např.
renální, srdeční a jaterní selhání, hypo- a hyperaldosteronismus, osmotická diuréza,
diabetes insipidus |
29. Student identifikuje
mechanismy udržující fluiditu krve a definuje význam funkčního endotelu, roli
regulačních mechanizmů koagulace, fyziologické antikoagulace (antitrombin
III, protein C a S) a fibrinolýzy |
30. Student diskutuje roli
destiček a fyziologického endotelu při udržení antiagregačního stavu a rozumí
základním principům a místům působení běžných antiagregancií |
31. Student zná základní
možnosti antikoagulační terapie a princip jejich působení
(heparin/antitrombin III, blokáda utilizace vitaminu K) a vyjmenuje běžné
koagulačnítesty užívané v hematologii |
32. Student vysvětlí průběh
hojení ran (hemostáza, zánět, epitelizace rány a vznik granulační tkáně,
remodelace) a uvede příklady patologického hojení (keloid, hypertrofická
jizva) |
33. Student rozlišuje na
příkladu hojení chirurgických ran či kožních ulcerací termíny hojení per
primam intentionem vs. per secundam intentionem |
34. Student rozlišuje
sporadickou a familiární etiologii nádorů a podstatu jejich genetické
dispozice (tj. změny v somatické vs. germinativní buňce) a na příkladu
běžných nemocí, např. kolorektálního karcinomu a karcinomu prsu, dokumentuje
výše uvedené obecné principy a děje v konkrétním kontextu |
35. Student charakterizuje
proces maligní transformace buňky zejm. s ohledem na roli protoonkogenů,
supresorových genů a genů reparace DNA, apoptózy a v této souvislosti blíže
objasní fyziologické úlohy některých vybraných proteinů (růstové faktory,
cykliny, cyklin-dependentní kinázy, Rb protein, p53, p21, BRCA, Bcl) |
36. Student
vysvětlí problematiku nádorového onemocnění s lokálními a systémovými
symptomy (horečka, anemie, anorexie, kachexie, paraneoplastické syndromy) a
uvede rovněž patofyziologii vybraných urgentních stavů ve vztahu k nádorovému
onemocnění (např. syndrom nádorového rozpadu v důsledku léčby) |
37. Student zdůvodní význam
abnormalit nejdůležitějších mikronutrientů pro etiopatogenezi vybraných poruch
pro homeostázu volumu a osmolality (elektrolyty), regulaci metabolismu (jód),
hematologii (železo), nervový systém (měď), kostní a svalový metabolismus
(vápník) |
38. Student vybere příklady a
důsledky v našich podmínkách běžných avitaminóz a karencí (vitaminy rozpustné
v tucích A, D, E, K v rámci malabsorpce tuků, steatorea) |
39. Student vysvětlí
mechanismus genomických i negenomických účinků vitaminu rozpustných v tucích [interakce
ligand/nukleární receptor (RAR, RXR, VDR, PPAR, GR, AR, ER, PR), regulace
transkripce, hormon-responzivní elementy genů) |
40. Student diskutuje
problematiku metabolismu bílkovin s důrazem na patofyziologicky důležité děje
a regulace [trávení a absorpce,
žaludeční a pankreatické proteázy, bilance proteinů, esenciální a
neesenciální aminokyseliny, dusíková bilance, proteosyntéza vs. proteolýza
(lysozomy, proteazom, kalpainy, kaspázy), transaminace, desaminace, cyklus
močoviny) a uvede klinicky významné poruchy zasahující do metabolismu
bílkovin (choroby žaludku a slinivky, malabsorpční syndromy, lysozomální
choroby) a aminokyselin (např. fenylketonurie, albinismus, cystinurie)] |
41. Student shrne základní
metabolismus lipidů s úlohou jednotlivých lipoproteinových frakcí a
apolipoproteinů, vztah lipidů k ateroskleróze a lipotoxické účinky, popis a
klasifikaci primárních a sekundárních dyslipidémií |
42. Student ovládá základní
principy glukoregulace (glykolýza, glukoneogeneze, glykogensyntéza, oxidace
mastných kyselin, ketogeneze, GLUT4, hormonální kontraregulace glykemie,
mechanizmus a regulace sekrece inzulinu, inkretiny, inzulinová senzitivita) a
je schopen kromě patofyziologie diabetu diskutovat i patofyziologii vybraných
monogenních nemocí (např. galaktosemie, glykogenózy) a intoleranci laktózy |
43. Student shrne poruchy
metabolismu makronutrientů (sacharidy, lipidy, bílkoviny a aminokyseliny),
mikronutrientů (vitaminy, minerály, stopové prvky), kvantitativní a
kvalitativní poruchy výživy (maldigesce, hyponutrice, malnutrice, marasmus,
kwashiorkor, kachexie, obezita) a poruchy regulace příjmu potravy (anorexie,
bulimie, hyperfagie) |
44. Student interpretuje znalosti
principů imunologické rekognice vlastních a cizích struktur (centrální,
periferní autotolerance, thymus, klonální delece, sekvestrace antigenů,
anergie) k vysvětlení patofyziologie autoimunitních procesů (vč. příkladů
orgánově specifických a systémových nemocí) |
45. Student interpretuje
imunologické znalosti hypersenzitivních mechanismů v patofyziologii atopických
a alergických stavů |
46. Student popíše vznik,
projevy a důsledky remodelace srdce a cév, morfologické změny, účast
endokrinních a parakrinních mediátorů a nervového systému |
47. Student aplikuje znalosti
o chronobiologii k vysvětlení různých typů fyziologických rytmů |
48. Student zná základy
regulace cirkadiánních rytmů (centrální a periferní oscilátory, jejich
synchronizaci a adaptaci na reálné fáze dne, klíčové neurohormonální
mediátory a jejich regulaci), vliv desynchronizace cirkadiánních rytmů na
metabolická onemocnění - jet lag, práce na směny, měsíční a roční cykly |
Otázky
ze speciální patofyziologie
1.
Student diskutuje etiopatogenezi
aterosklerózy na molekulární, buněčné a tkáňové úrovni vč. endotelové
dysfunkce a shrne nejdůležitější rizikové faktory (vč. hypertenze, dyslipidémie
a trombofilie) |
2.
Student popíše etiopatogenezi systolické a
diastolické dysfunkce myokardu a tlakového a objemového přetížení srdce |
3.
Student rozlišuje mezi příčinami arytmií
(arytmogenní substrát např. poruchy iontových kanálů, iontové nerovnováhy,
onemocnění myokardu, ischemie, reperfúze, vliv antiarytmik, přídatné dráhy) a
arytmogenní, mechanismem (např. poruchy vzniku signálu, re-entry, spouštěná
aktivita, časné a pozdní následné depolarizace, syndrom dlouhého QT, převodní
blokády) |
4.
Student identifikuje základní typy a
mechanizmy vzniku poruch krevního tlaku (hyper- a hypotenze) a jejich
lokalizace (tj. hypertenze systémová, plicní a portální) |
5.
Student zdůvodní klasifikaci systémové
hypertenze na primární (esenciální) a sekundární a uvede základní typy poruch
v rámci druhé kategorie |
6.
Student demonstruje znalosti anatomie,
fyziologie a biochemie (metabolismu) srdce resp. srdečního svalu při
objasnění etiopatogeneze ischemické choroby srdeční |
7.
Student kategorizuje klinické formy
ischemické choroby srdeční (angina pectoris a akutní koronární syndromy,
zejm. infarkt myokardu), jejich patofyziologický korelát (vč. EKG obrazu) a
klinicky důležité důsledky (např. remodelace myokardu, arytmie, srdeční
selhání) |
8.
Student vysvětlí problematiku ischemického
postižení se zaměřením na klinicky nejvýznamnější orgány (srdce, mozek),
popíše základní druhy srdečních vad (cyanotické, necyanotické), popíše
patogenezi endokarditid, myokarditid a kardiomyopatií (dilatační, hypertrofická,
restrikční), perikarditid (perikardiálního výpotku a diastolické dysfunkce
myokardu), problematiky omráčeného a hibernovaného myokardu |
9.
Student charakterizuje syndrom srdečního
selhání jako obecný důsledek progresivních srdečních onemocnění, uvede
přehled a etiopatogeneze jeho běžných příčin, mechanismy kompenzace srdečního
výdeje vč. problematiky remodelace/hypertrofie srdce, klinické projevy a
systémový důsledek |
10. Student vysvětlí obecnou
a speciální patofyziologii šokových stavů (šok kardiogenní, distribuční,
hypovolemický) |
11. Student vysvětlí základní
typy šoku (kardiogenní, distribuční, hypovolemický), uvede mechanizmy
podílející se na rozvoji a refrakteritě šoku, kardiovaskulární kompenzaci
jednotlivých typů, dále popíše orgánové důsledky šoku, uvede praktické
příklady jednotlivých typů šoku |
12. Student shrne nejčastější
příčiny akutních, subakutních a chronických poruch respiračního aparátu
(poruchy perfúze, dýchacích svalů, surfaktantu, obstrukce, restrikce, plicní
edém, fluidothorax - exsudát vs.
transsudát) včetně příkladů |
13. Student popíše
patologické změny v důsledku ztluštění alveolokapilární membrány
v plicích, patofyziologii plicní embolie (akutní vs. sukcesivní), cor
pulmonale, popíše mechaniku dýchání při obstrukčních a restrikčních
onemocněních |
14. Student charakterizuje
patofyziologii chronické bronchitidy a plicního emfyzému, klinické důsledky
CHOPN při převaze bronchitické či emfyzematické složky |
15. Student shrne patogenezi
respirační insuficience, vysvětlí rozdíly mezi parciální a globální
respirační insuficiencí |
16. Student popíše strukturu
a funkci glomerulární filtrační bariéry, kinetiku glomerulární filtrace a
tubulární reabsorpce proteinů (zejm. albuminu) a interpretaci patologických
nálezů (funkční, selektivní a neselektivní glomerulární vs. tubulární
proteinurie) |
17. Student ovládá
problematiku regulace perfúze ledvin, a to jak autoregulace (myogenní,
tubuloglomerulární zpětná vazba, parakrinní vazoaktivní mediátory (oxid
dusnatý, adenosin, prostaglandiny aj.) tak systémové (sympatoadrenální
regulace rezistence glomerulárních arteriol a produkci reninu),
renin-angiotensin-aldosteronový systém a dokáže vysvětlit důsledky hypoperfúze
(např. centralizace oběhu), zejm. patogenezi a důsledky akutní tubulární
nekrózy |
18. Student shrne procesy
podílející se na tubulární reabsorpci a sekreci látek (jako místa působení
většiny diuretik), jejich hormonální regulace a příklady narušení (tubulopatie)
za patologických stavů a procesů postihujících ledviny, např. endokrinopatie
(hypo- a hyperaldosteronismus, diabetes insipidus, SIADH), hereditární
onemocnění (Barterův či Fanconiho syndrom, renální tubulární acidózy), akutní
tubulární nekróza |
19. Student dokáže vysvětlit
problematiku glomerulopatií (primární vs. sekundární, akutní vs. chronické) s
ohledem na etiologii (imunitní glomerulonefritidy vs. neimunitní
glomerulopatie) a vlastní patogenetický proces (depozici cirkulujících vs. in
situ tvořené imunokomplexy, aktivace komplementu, rozsah proliferace (zejm.
mesangia), sklerotizace atd. a diskutovat je v kontextu histopatologické
klasifikace a typických klinických syndromů, tj. nefritického a nefrotického |
20. Student vysvětlí
etiopatogenezi nefrolitiázy, hydronefrózy, refluxní nefropatie a hypertrofie
prostaty |
21. Student kategorizuje
příčiny akutního a chronického renálního selhání na prerenální, renální a
postrenální poruchy a vysvětlí odlišnosti zejm. v časové dynamice poklesu GFR
a tím rozvoje dominantních klinických a laboratorních abnormalit (azotemie,
hypervolemie, hyperkalémie, metabolická acidóza a dalších složek uremického
syndromu), reversibilitě stavu a možnostech náhrady funkce ledvin (dialýza,
transplantace) |
22. Student popíše toxický účinek
ethylenglykolu na ledviny, změny iontové rovnováhy při akutním renálním
selhání, možnost úpravy vnitřního prostředí peritoneální
dialýzou/hemodialýzou |
23. Student diskutuje
patofyziologii systémových důsledků chronického selhání ledvin, zejm. anemie (erytropoetin
aj.), renální osteopatie (hyperfosfatémie a hypokalcémie, hypovitaminóza D,
hyperparathyreoidismus) a renokardiálního syndromu (sekundární renální
hypertenze, hypervolemie, anemická hypoxie, vaskulární a chlopenní
kalcifikace, oxidační stres) |
24. Student vysvětlí rozdíl
mezi akutními a chronickými účinky hormonů |
25. Student diskutuje
patofyziologii klinicky významných poruch funkce hypothalamu (hypotalamický
hypopituitarismus, nadprodukce ADH a diabetes insipidus, komplexní syndromy
jako např. Prader-Willi) a hypofýzy (adenomy – prolaktinom, akromegalie,
nanismus, Sheehanův syndrom) |
26. Student diskutuje
patofyziologii klinicky významných poruch kůry a dřeně nadledvin (Cushingův
syndrom, hyperaldosteronismus, Addisonova choroba, adrenogenitální syndrom,
CAH, feochromocytom) |
27. Student popíše
ulcerogenní působení některých endogenních látek a léků (kortikoidy,
nesteroidní antiflogistika), ulcerogenní a antiulcerogenní faktory na úrovni
produkce žaludeční kyseliny a ochranného hlenu |
28. Student diskutuje patofyziologii
klinicky významných poruch štítné žlázy (struma,
hyperthyreoidismus/tyreotoxikóza (vč. Graves-Basedowovy nemoci),
hypothyreoidismus, kretenismus) a příštítných tělísek (hyperparathyreoidismus,
hypoparathyreoidismus) |
29. Student diskutuje patofyziologii
klinicky významných poruch endokrinního pankreatu (hormony alfa, beta a
ostatních buněk Langerhansových ostrůvků) vč. problematiky inzulinomu a
gastrinomu. |
30. Student kategorizuje
diabetes mellitus na primární typy (T1DM a T2DM), sekundární (vč.
steroidního), monogenní (MODY) a gestační a objasní etiopatogeneze T1DM
(genetická predispozice, autoimunita, spouštěcí faktory) a T2DM (inzulinová
rezistence, porušená glukózová tolerance, hyperinzulinemie, adipokiny,
lipotoxicita, stres endoplazmatického retikula) |
31. Student diskutuje
klinicky významné důsledky chronické hyperglykemie – akutní a pozdní
komplikace diabetu (polydipsie, polyurie, hyperglykemické ketoacidotické a
neketoacidotické koma, laktátová acidóza, mikroangiopatie (retinopatie,
nefropatie, neuropatie) a vybrané patogenetické mechanizmy (např. pozdní
produkty glykace, AGE) |
32. Student aplikuje znalosti
regulací v endokrinním systémy k vysvětlení principu provokačních a
supresních testů |
33. Student vysvětlí
patofyziologické aspekty pohlavních hormonů |
34. Student popíše regulaci
produkce HCl, vysvětlí jednotlivé faktory determinující aciditu žaludečního
obsahu a obranyschopnost žaludeční sliznice a jejich roli při vzniku erozí až
peptického vředu (vředová choroba gastroduodena) |
35. Student diskutuje onemocnění
jícnu z hlediska anatomické struktury (divertikly, nádory), motility
(achalazie, dysfagie) a zejm. funkce (vztah hiátové hernie,
gastroesofageálního refluxu a následné prekancerózy na podkladě chronické
metaplazie (Barretův jícen) |
36. Student kategorizuje
chronické gastritidy (atrofická, bakteriální), shrne úlohu Helicobacter
pylori na vzniku gastritid, ulcerací a neoplázií žaludku a diskutuje poruchy
produkce vnitřního faktoru a resorpce vitaminu B12 |
37. Student ovládá
problematiku idiopatických střevních zánětů (Crohnova choroba a ulcerózní
kolitida), zejm. z hlediska jejich etiopatogeneze, vlastního
imunopatologického mechanizmu a systémových důsledků |
38. Student vyjmenuje
nejběžnější onemocnění dutiny ústní, zejm. sliznice, dásní (gingivitida, parodontitida),
jazyka, slinných žláz (xerostomie, Sjögrenův syndrom), temporomandibulárního
skloubení a okrajově zubů a rovněž projevy systémových onemocnění v dutině
ústní (sideropenie, anemie, leukemie, avitaminózy, cyanóza, Crohnova choroba) |
39. Student demonstruje
znalost etiopatogeneze průjmů (osmotický, sekreční, hypermotilita), poruch
motility střeva (obstrukční a paralytický ileus) a malabsorpčních syndromů. |
40. Student diskutuje
vzhledem k populační prevalenci specificky problematiku kolorektálního karcinomu,
a to z hlediska možnosti screeningu prekanceróz (krvácení do GIT, polypy) a
účasti hereditárních a získaných faktorů (familiární vs. sporadické formy) |
41. Student identifikuje
běžné etiologické faktory poškození jater – infekční (akutní a chronické virové
hepatitidy), toxické (zejm. alkohol), metabolické (inzulinová rezistence,
hemochromatóza, Wilsonova choroba, porfyrie), autoimunitní (prim. Biliární
cirhóza) a patofyziologicky vysvětlí genezi změn steatóza (vč. NAFLD, NASH),
steatohepatitida, fibróza, cirhóza |
42. Student aplikuje znalosti
histologické stavby jater a krevního zásobení (portální vs. systémová
cirkulace), konceptu jaterního lalůčku a acinu pro objasnění důsledků
portální hypertenze (portokavární anastomózy, jícnové varixy) |
43. Student shrne abnormality
charakterizující jaterní selhání, zejm. s důrazem na cirkulační poruchy
(hypoalbuminemie, ascites, hyperkinetická cirkulace, hepatorenální syndrom,
otoky, portokavární anastomózy), krvetvorbu a koagulaci (hypersplenismus,
trombocytopenie, hypokoagulační stav), vnitřní prostředí (hyperamonemie,
hyperaldosteronismus, metabolická alkalóza, gynekomastie, hypoglykemie),
neurologické a psychiatrické poruchy (tremor, jaterní encefalopatie) a
exkreci odpadních látek v játrech |
44. Student popíše běžné
poruchy žlučových cest, zejm. cholecystolithiasa, cholecystitida,
cholangoitida |
45. Student diskutuje
důsledky poruch zevně sekretorické činnosti slinivky (zejm. akutní a
chronické pankreatitidy) |
46. Student shrne základní
parametry transportu kyslíku hemoglobinem (struktura, konformace,
koncentrace, saturace, disociační křivka, Bohrův efekt) a v této souvislosti
diskutuje hemoglobinopatie (hereditární, např. srpkovitá anemie, získané,
např. methemoglobinémie, karbonylhemoglobin) |
47. Student popíše z
klinického pohledu anemický syndrom včetně systémových důsledků anemické
hypoxie. Problematiku hypoxie diskutuje vč. molekulární úrovně
(hypoxia-inducible transkripční faktory, HIF), důsledků pro metabolismus
buňky a její viabilitu (autofagie, apoptóza, nekróza) a efektů ve vybraných
tkáních (VEGF stimulované angiogeneze, polyglobulie) |
48. Student ovládá
problematiku metabolismu železa v organizmu (bilance železa, regulace
absorpce v enterocytu, regulátory HFE a hepcidin) a jeho poruch (sideropenie
- klinicky využitelné parametry jako např. transferin, saturace transferinu,
feritin, solubilní cirkulující transferinové receptory) a hemochromatóza
(kardiomyopatie, jaterní cirhóza, bronzový diabetes ) |
49. Student diskutuje různé
klasifikace zohledňující buď morfologické (mikrocytární, makrocytární, normo-
či hypochromní aj.) či etiopatogenetické hledisko: anemie ze snížené produkce
(např. aplastická, sideropenická, megaloblastová (vitamin B12 či folát
karenční nebo perniciózní)), anemie ze zvýšených ztrát erytrocytů (např.
hemoragické, korpuskulární a extrakorpuskulární hemolytické) a kombinované (např.
anemie chronických onemocnění) |
50. Student diskutuje
důsledky patologických stavů sleziny (ablace sleziny, splenomegalie a
hypersplenismus) |
51. Student diskutuje
patofyziologické aspekty transfúze krve a krevních derivátů (důsledky
inkompatibility krevních skupin, senzibilizace, přetížení železem),
transplantace kostní dřeně (syngenní, autologní, allogenní vč. rejekce typu
reakce štěpu proti hostiteli) |
52. Student aplikuje znalosti
funkce HLA systému pro průběh imunitních reakcí k vysvětlení problematiky
transplantační imunity a klinicky relevantních reakcí (host-versus-graft a
graft-versus-host) |
53. Student popíše základní
kategorie onemocnění bílé krevní řady - reaktivní stavy (leukopenie,
leukocytóza), imunodeficity (vrozené vs. získané, poruchy nespecifické vs.
specifické imunity), nádorová onemocnění krvetvorby, tj. myeloproliferační
(myeloidní leukemie, myelodysplastický syndrom) a lymfoproliferační syndromy
(lymfatické leukemie, lymfomy, monoklonální gamapatie) |
54. Student rozlišuje
principiální rozdíly mezi fyziologickým a patologickým srážením krve
(hemostáza vs. trombóza) a je schopen popsat okolnosti, za kterých k
patologickému srážení dochází |
55. Student diskutuje
nejdůležitější hypokoagulační onemocnění (krvácivé diatézy) a to jak v
důsledku poruch primární hemostázy, tj. poruchy adherence, aktivace a
agregace trombocytů (např. von Willebrandova choroba, trombocytopenie a
trombocytopatie, vaskulopatie) tak sekundární hemostázy (hemofilie, karence
vitaminu K, diseminovaná intravaskulární koagulace (DIC) aj.) a jejich
projevy (petechie, purpura, epistaxe, menoragie, hematomy) |
56. Student diskutuje
nejběžnější hyperkoagulační onemocnění (trombofilie) zahrnující vrozené a
získané poruchy antikoagulačního (protein C, S, antitrombin III,
hyperhomocysteinemie, antifosfolipidový syndrom aj.) a fibrinolytického
systému (PAI, Lp(a)) a jejich důsledky (trombóza, embolizace) |
57. Student shrne
etiopatogenetický výčet běžných onemocnění kloubů vč. populačně běžných
degenerativních onemocnění (artróza, diskopatie, lordóza, kyfóza, skolióza)
tak ostatních onemocnění kloubů,
zejm. zánětlivých – artritidy – podle etiologie (infekční/parainfekční
– např. revmatická horečka (febris rheumatica), borelióza, autoimunitní -
např. revmatoidní artritida, ankylozující spondylitida (Bechtěrevova nemoc),
séronegativní artritidy, metabolické – např. dna/artritis uratica,
amyloidóza) |
58. Student diskutuje vliv
relevantních metabolických a endokrinních poruch na vnik osteoporózy,
osteomalacie a osteodystrofie (poslední vč. problematiky renální kostní
nemoci) |
59. Student ovládá
problematiku etiopatogeneze osteoporózy, a to jak primární (postmenopauzální
vs. involuční) tak sekundární, jejich důsledků a má povědomí o parametrech,
které rozhodují jednak o funkčnosti kostí a skeletu jako celku – např. kostní
denzita – a jsou rovněž diagnosticky využitelné (kostní denzitometrie) |
60. Student demonstruje
znalost etiopatogeneze nemocí svalů a nervosvalové ploténky zahrnující zejm.
myopatie kosterního svalstva, např. svalové (muskulární) dystrofie
(Beckerova, Duchennova), myasthenia gravis a podstaty svalové atrofie a
senilní sarkopenie |
61. Student vyjmenuje
příklady poruch senzorického čití (zrak, sluch, čich, rovnováha –
vestibulární aparát) – např. amauróza, hluchota, závratě, Ménierův syndrom,
nystagmus, kinetóza aj. a uvede příklady poruch speciálních smyslů jako
důsledků systémových onemocnění (např. cirkulačních, metabolických,
autoimunitních) |
62. Student demonstruje
příklady běžných tzv. neurodegenerativních nemocí CNS (Alzheimerova,
Parkinsonova a Huntingtonova choroba, amyotrofická laterální skleróza) jako
důsledky tzv. proteinopatií (synuclein, Lewyho tělíska, amyloid, APP, tau) a
vysvětlí vztah porušené anatomické struktury (např. bazální ganglia),
relevantních neurotransmiterů (např. dopamin) a neurologické symptomatologie
(např. hypertonicko-hypokinetický syndrom) |
63. Student diskutuje
patofyziologii abnormální vzruchové aktivity jako příčin epilepsie (primární
a sekundární etiologie, aura, deja-vu, jamais-vu) a uvede její klasifikace
(záchvaty difuzní a fokální - parciální jednoduché (např. Jacksonova
epilepsie) či komplexní (psychomotorický záchvat) anebo generalizované (např.
petit mal (absence) či grand mal (tonicko-klonické křeče) |
64. Student využije znalostí
o složení mozkomíšního moku (elektrolyty, glukóza, proteiny vč.
imunoglobulinů, buňky aj.) k vysvětlení diagnostického přínosu jeho analýzy |
65. Student argumentuje
důležitostí stability intrakraniálního tlaku a jeho komponent pro vznik
nitrolební hypertenze (jako kontraindikace lumbální punkce), uvede možné
příčiny jejího vzniku - poruchy cirkulace mozkomíšního moku (hydrocefalus,
infekce), nitrolební krvácení a expanzivní procesy mozku (nádory a mozkový
edém) a důsledky (mozkové hernie, conus occipitalis) |
66. Student porovná formy a
důsledky intrakraniálního krvácení (intrakraniální hematomy – epidurální,
subdurální, subarachnoideální, intracerebrální), jejich etiologie, tj.
traumatická (vč. komoce, kontuze a whiplash syndromu), hypertenze, aneurysma |
67. Student aplikuje
somatotopické hledisko (míšní segment, uspořádání jader v šedé míšní hmotě
rohů, organizace míšních provazců a jejich drah (tr. spinobulbaris,
spinotalamicus a spinocerebellaris, systém lemniscus medialis a lateralis,
descendentní tr. corticospinalis ant. a lat.) při vysvětlení patofyziologie
onemocnění míchy – např. zánikové a iritační poruchy periferních nervů,
nervových pletení, kořenů a provazcové syndromy, syringomyelie) a míšní
traumata (spinální šok, syndrom transverzální míšní léze) |
68. Student shrne funkci
autonomního (vegetativního) eferentního systému (hypothalamus, sympatikus,
parasympatikus, adrenergní receptory) a příčiny a důsledky jeho poruch (např.
ortostatická hypotenze, synkopa, dyspepsie, erektilní dysfunkce,
inkontinence, Hornerův syndrom) |
69. Student shrne funkci
somatického eferentního systému extrapyramidového (bazální ganglia, striatum,
pallidum, dopamin, GABA, mozeček, talamus) a příčiny a důsledky jeho poruch
(rigidita, dystonie, tremor, dyskineze, chorea, balismus, atetóza, tik,
ataxie, adiadochokineza, parkinsonismus) |
70. Student shrne funkci
somatického eferentního systému pyramidového (svalový tonus, reflexy,
reflexní oblouk, volní a mimovolní motorika, pyramidová dráha, capsula
interna, motoneuron, nervosvalová ploténka, acetylcholin) a příčiny a
důsledky jeho poruch (apraxie, obrna (paralýza) typu paréza či plegie, podle
úrovně poškození centrální (spastická) a periferní (chabá), podle lokalizace
léze např. monoparéza, hemiparéza/hemiplegie, paraparéza, kvadruplegie aj.,
myasthenia gravis, decerebrační a dekortikační rigidita |
71. Student kategorizuje
hlavní typy poruch aferentního senzitivního systému - čití (dotyk, vibrace,
propriocepce, chlad/teplo) - např. anestezie, parestezie, dysestezie,
neuropatie |
72. Student aplikuje znalosti
o krevním zásobení mozku (a. carotis, a. vertebralis, Willisův okruh) k ob
jasnění základního koncepty regulace průtoku krve mozkem (autoregulace) na
vysvětlení patofyziologie poruchy prokrvení mozku (globální
hypoxicko-ischemická encefalopatie a cévní onemocnění mozku na
aterosklerotickém podkladě) |
73. Student definuje
kognitivní funkce (myšlení, učení, porozumění, pamět a intelekt), relevantní
anatomické oblasti (dominantní hemisféra, mozková kůra) a uvede přehled
poruch – např. afázie, depersonalizace, amnézie, demence |
74. Student diskutuje
etiopatogenezi mozkových příhod (mrtvice, iktus) ischemické (tranzitorní ischemická
ataka (TIA), reverzibilní ischemický neurologický deficit (RIND) a mozkový infarkt)
a hemoragické etiologie |
75. Student diskutuje princip
percepce bolesti (volná nervová zakončení, nociceptory, mediátory bolesti,
dráhy bolesti, endogenní opioidy, typy bolesti) a její patologie - např.
kauzalgie, fantomová bolest, neuralgie, migréna, tenzní cefalea |
76. Student umí vyjmenovat
běžné příčiny poruch nervového systému, např. cirkulační (šok, hemoragický
iktus), hypoxické (ischemický iktus), metabolické (hypoglykemie, jaterní
encefalopatie), toxické (alkohol, exogenní intoxikace), imunologické aspekty
(encefalitida, meningitida, demyelinizace, priony) |
77. Student vyjmenuje systémy
důležité pro existenci vědomí a bdění (ascendentní retikulární aktivační
systém) a spánku (REM, non-REM, melatonin) a uvede klasifikaci poruchy vědomí
na kvalitativní (obnubilace, delirium, amence) a kvantitativní (mdloba
(kolaps), somnolence, sopor a bezvědomí (koma, Glasgow coma scale), dále
apalický syndrom (vegetativní stav), poruchy spánku (insomnie, narkolepsie,
kataplexie, somnambulismus, spánková apnoe) |